ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 30 شهریور 1394 - ساعت 12:42:35
چاپ خبر

شهرام صارمی در نشست ماهانه خانه موسیقی عنوان کرد

اهالی موسیقی جرات حرف زدن را از دست داده‌اند/ خانه موسیقی باید جدا از بدنه دولت باشد

شهرام صارمی گفت: اهل موسیقی جرات حرف زدن و ابراز نظر را از دست داده‌اند؛ فردی که امروز در نقد خانه موسیقی مصاحبه می‌کند و فردا در مصاحبه دیگری می‌گوید در مصاحبه دیروز حرف‌های مرا عوض کرده‌اند، مطمئن باشید فرد قابل اعتمادی نیست.

اهالی موسیقی جرات حرف زدن را از دست داده‌اند/ خانه موسیقی باید جدا از بدنه دولت باشد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست ماهانه خانه موسیقی عصر روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

شهرام صارمی در این نشست گفت: همانگونه که مستحضر هستید در دی ماه سال 1393 نامه مفصلی در باره موضوع اداره اماکن برای شما ارسال نمودم. که تا امروز هیچ اقدامی روی این موضوع صورت نگرفته است. درسال 1393اداره اماکن برای هرشب اجرای کنسرت در سالن فرهنگسرای ارسباران مبلغ یک و نیم میلیون تومان دریافت می‌کرد. در سال جاری این مبلغ به 3میلیون تومان افزایش یافته است. این درحالی است که اماکن برای سالن های زیر 500 نفر نباید هیچ مبلغی دریافت نماید و اصولا در این سالن‌ها نیازی به حضور برادران نیروی انتظامی وجود ندارد. این نامه به صورت هم زمان برای جناب آقای مرادخانی، معاون محترم هنری وزیر ارشاد و آقای پیروزارجمند، مدیر کل محترم وقت دفتر موسیقی و همین طور برای استاد ارجمندم جناب آقای داود گنجه‌ای نیزفقط جهت اطلاع ایشان ارسال شد. لازم است مطلع باشید که فعلا در فرهنگسرای ارسباران به خاطر همین موضوع، نه کنسرتی برگزار می‌شود و نه در خواست کنسرتی داریم و از دی ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری حدود 10 کنسرت به همین علت کنسل شده است.

مدیر موسیقی فرهنگسرای ارسباران در ادامه صحبت‌هایش ضمن اشاره به تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها گفت: در تیر ماه سال 1393 کلاس های آموزش موسیقی فرهنگسراها با بغض و کینه تعطیل شد و پس از یک سال تعطیلی و نابود کردن حاصل 16-17 سال کار جدی و بی وقفه کسانی که برای این کلاس ها زحمت کشیده بودند، در تیر ماه سال جاری (پس از یک سال تعطیلی) کلاس ها با وضعیتی نا به سامان، رنجور و ضعیف آغاز شد. خود شما بهتر آگاهید که این باز گشایی فقط به خاطر رفع تکلیف عده ای بود که زیر فشار رسانه ها هیچ گونه پاسخی برای عمل زشت خود نداشتند. علیرغم چند اطلاعیه ای که خانه موسیقی بازگشایی این کلاس ها ربطی به خانه موسیقی و اطلاعیه های این خانه ندارد. حجت‌الاسلام شهاب مرادی کلاس‌ها را تعطیل کرد و پس از برکناری ایشان و آمدن جناب آقای صلاحی کلاس ها باز شد.

صارمی در خصوص برگزاری جلسات گفتمان ضرب‌اصول نیز گفت: در پی گفتگو هایی که با بعضی از دوستان موسیقی که اهل نقد، بررسی و نگارش مطلب بودند داشتم، جامعه امروز موسیقی را از یک برنامه جدی نقد و بررسی مسایل روز موسیقی خالی دیدم و این شروع برنامه ای بود که «گفتمان ضرب اصول» نام گرفت و قرار شد به نقد و بررسی موضوعات و مشکلات موسیقی و جامعه موسیقی از خانه موسیقی و مرکز موسیقی گرفته تا برگزاری کنسرت، انتشار آلبوم و کتاب،کپی رایت و....بپردازد. از آنجا که وجود یک نهاد صنفی قوی و کارآمد می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف نماید، مقرر شد اولین جلسات  به نقد و بررسی فعالیت‌های خانه موسیقی بپردازد و قرارشد که این جلسه در تاریخ 3خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود. این برنامه با فشار و دخالت معاونت هنری و خانه موسیقی کنسل شد که اتفاق بسیار بدی در فعالیت‌های موسیقی فرهنگ سرای ارسباران و برای خود من هم تبدیل به خاطره ای بد و فراموش نشدنی است. کنسل شدن این برنامه مانند کنسل شدن کنسرت ها است و متاسفانه این بار خانه موسیقی در مقام لغو کننده یک برنامه موسیقی دیده می شود.

وی افزود: پس از برگزاری اولین جلسه نقد خانه موسیقی در گفتمان ضرب اصول، جناب آقای نوربخش در مصاحبه ای مطبوعاتی که کاملا خصوصی و بدون هیچگونه اطلاع رسانی انجام شد مواردی را اعلام نمودند و با توجه به اینکه در جوابیه هایی به این مصاحبه پاسخگویی شده است در اینجا فقط به ذکر چند نکته بسنده می کنم. برگزار کنندگان نشست ضرب اصول کسانی نیستند که از فعالیت های اخیر خانه موسیقی ناراحت باشند و بعضی از دوستان نا آگاه شما نیز با آنان همکاری کنند. فعالیت های موسیقی اینجانب تا حدودی برای همه روشن است و فکر نمی کنم که از دوستان من هیچکدام اعتقاد داشته باشند که این جانب نسبت به موضوعات  موسیقی نا آگاه هستم. صداقت و پای بندی به اخلاق را مهمترین خصوصیات خود می دانم.

این نوازنده کمانچه ادامه داد: پس از اعلام عدم حضور خود در جلسات ضرب اصول در تاریخ های 24 و 31 خرداد، که یک جلسه اختصاصا به نمایندگان خانه موسیقی و جلسه بعد به صورت مشترک بین نمایندگان خانه موسیقی و منتقدین اختصاص داشت، کتبا از شما درخواست نمودم که تاریخی را جهت برگزاری جلسات اعلام نمایید و تاریخی اعلام نشد. در نشست مطبوعاتی اعلام نمودید که کار ها با فریاد زدن درست نمی شود. فعلا کسی فریاد نزده است ولی در خاطر دارم حدود آذر ماه سال گذشته فرمودید اگر تا دو هفته دیگر کلاس های موسیقی باز نشود در مقابل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فریاد خواهیم زد. البته کسی فریاد نزد، فریاد می زدیم هم کلاس ها باز نمی شد. چون طرف های مقابل ما دست ما را خوانده اند.

وی تصریح کرد: اهل موسیقی جرات حرف زدن و ابراز نظر  را از دست داده اند.دنبال این هستند که لقمه نانی به کف آرند و البته به غفلت هم می خورند.فردی که امروز در نقد خانه موسیقی مصاحبه می کند و فردا در مصاحبه دیگری می گوید در مصاحبه دیروز حرف های مرا عوض کرده اند،مطمئن باشید  فرد قابل اعتمادی نیست و دوست شما هم نیست.عده زیادی از آن ها که در مصاحبه خود اهل موسیقی نام برده اید،در طول سال در راهرو هایی سرگردان دنبال گرفتن مجوز های جور و واجور هستند و وقتی به صحنه اجرا می رسند حالی برای خوب اجرا کردن آنها نمانده است. و همین ها هنگام برگزاری جشنواره ها پشت سر هم در صف ایستاده اند و با فراموشی اینکه در طول سال به آن ها چه می گذرد منتظرند تا اجرایی نسیب شان شود.البته اجرایی که نه مجوز شعر لازم دارد،نه مجوز قطعات و از همه مهمتر مجوز اماکن هم ندارد.

صارمی در پایان صحبت‌هایش نیز گفت: هرگاه کنسرت ها بدون دغدغه،با استمرار و آرامش برگزار شد،هرگاه هیچ عاملی باعث تعطیلی کلاس های موسیقی  و یا کنسرت ها نشد، هر گاه همه اهل موسیقی بدون هیچ مشکلی زیر این سقف جمع شدند و.....خانه موسیقی به وظایف صنفی خود عمل نموده است.لازم است برای رسیدن به این مهم خانه موسیقی مستقل و جدا از بدنه دولت باشد. همچنین لازم است برای رسیدن به روز های خوب اهل موسیقی در رفتار های خود باز نگری کرده و نیز اصلاحات اساسی در خود بوجود بیاورند.از حقوق اجتماعی خود آگاه باشند،اخلاق مدار،شجاع و معتقد به هنر خود و تاثیر آن در جامعه باشند.  

حمید رضا نوربخش در ادامه این نشست گفت: ما سال گذشته فستیوال موسیقی تهران را برپا کردیم و دوست داشتیم این فستیوال که نامش تهران است با یکی از نمادهای شهر تهران پیوند بخورد به همین دلیل اولین دوره را در عمارت مسعودیه برگزار کردیم ما قصد داشتیم دومین دوره را در همین امارت برگزاری کنیم که میراث فرهنگی ایراداتی در این زمینه گرفت و ما موفق نشدیم مانند سال گذشته فستیوال را در عمارت مسعودیه برپا کنیم. از این رو دومین فستیوال موسیقی تهران در برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی افزود: سعی کردیم همه ژانرها در این فستیوال حضور داشته باشد. همچنین در اختتامیه این فستیوال جشن سالانه خانه موسیقی برگزار می‌شود و دو سالانه آلبوم نیز با معرفی برپا می‌شود. کارت اختتامیه جشن نیز به ترتیب اولویت برای اعضا صادر خواهد شد.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه با اشاره به صحبت‌های شهرام صارمی و انتقاداتی که او درباره خانه موسیقی مطرح کرد گفت: شهرام صارمی جز افرادی بوده که همیشه فعالیت‌هایش صادقانه و خالصانه بوده است. موضوع اماکن را که ایشان مطرح کردند بحث همیشگی ما بوده است. زمانی که سردار طلایی رئیس پلیس تهران بوده است قائده‌ای تعریف کرده‌اند که پلیس برای سالن‌های بالای هزار نفر پول بگیرد.

نوربخش ادامه داد: خود من خیلی با ایشان صحبت کردم و تمام توجیهات ایشان هم انتظامی بود ایشان معتقد بودند با برگزاری کنسرت تعداد زیادی از نیروی‌های پلیس جهت ساماندهی ترافیک و برقراری مسائل امنیتی باید تا پاسی از شب در خیابان بمانند و کار بکنند بر همین اساس این افراد باید اضافه کار بگیرند.

نوربخش در پایان گفت: این ماجرا تا آنجایی پیش رفت تا امروز از سالن‌های زیر هزار نفر هم پول دریافت می‌کند. خانه موسیقی در این زمینه فقط می‌تواند اعتراض و پیگیری کند. وقتی دولت نتواند در این زمینه کاری کند از نهادی مثل خانه موسیقی چه کاری برمی‌آید.

شهرام صارمی, خانه موسیقی, جدا, دولت,
آمار بازدید : 1,422
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500