ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 30 شهریور 1394 - ساعت 12:45:32
چاپ خبر

جشنواره موسیقی فجر «جایزه محور» می‌شود/ موسیقی نواحی حضوری نمادین در جشنواره دارد

حمیدرضا نوربخش درخصوص اینکه جشنواره موسیقی صرفا به شکل رقابتی برگزار خواهد شد یا خیر گفت: در یک کلام بگویم که ما می‌خواهیم جشنواره موسیقی فجر جایزه محور باشد. البته این رقابت در حوزه اجرا نخواهد بود.

جشنواره موسیقی فجر «جایزه محور» می‌شود/ موسیقی نواحی حضوری نمادین در جشنواره دارد

حمید رضا نوربخش در حاشیه نشست ماهانه خانه موسیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی فارس، در خصوص عدم حضور حسن ریاحی (دبیرجشنواره موسیقی فجر) در جلسه‌ای که حکم او به عنوان رییس جشنواره موسیقی فجر اهدا شد، گفت: با من از دفتر معاونت هنری تماس گرفته شد و از من خواسته شد تا در این جلسه حضور پیدا کنم. وقتی من در این جلسه حضور یافتم، متوجه عدم حضور آقای ریاحی شدم و خودم هم در این خصوص سوال کردم. آقای مرادخانی هم گفتند که ما طی دو روز آینده جلسه‌ای را با هنرمندان از جمله آقای ریاحی در خصوص جشنواره خواهیم داشت. جلسه‌ای که هم‌ اکنون تشکیل شده، وجه‌ای اداری دارد و به همین دلیل ایشان حضور ندارد. در ادامه جلسه‌ای با حضور شورای سیاست‌گذاری از جمله آقای ریاحی تشکیل شد و عدم حضور ایشان در جلسه معارفه توضیح داده شد که ایشان هم قانع شدند.

وی افزود: همیشه جشنواره موسیقی فجر سه ضلع متشکل از رییس، دبیر و دبیر اجرایی داشته است. ساختار کنونی نیز به همین شکل است. برخی گمان کردند که بنده به جای آقای ریاحی فعالیت خواهم کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که سمت ریاست جشنواره موسیقی فجر را طی سی دوره گذشته مدیر دفتر موسیقی عهده‌دار بوده است و انتخاب شخصی بیرون از این مجموعه منطقی به نظر نمی‌رسد، عنوان کرد: من از سال‌های دور و همان زمانی که آقای مرادخانی مدیر دفتر موسیقی بودند، درباره جشنواره موسیقی فجر بحث داشتم و می‌گفتم باید جشنواره موسیقی فجر واقعا جشنواره باشد و حالت جشن نداشته باشد. من معتقدم که طی سی دوره گذشته، جشنواره موسیقی فجر، جشنواره نبوده است.

این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: جشنواره طی سال‌های گذشته افت‌وخیز چندانی نداشته است و این امر ثابت می‌کند که جشنواره تابع ساختاری خاص نبوده است. هرسال اولین سوالی را که خبرنگاران مطرح می‌کنند این است که بزرگان موسیقی و پیشکسوتان چرا جایی در جشنواره ندارند. چرا بزرگان موسیقی ما در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا نمی‌کنند؟ چرا در سینما همه اهالی و دست‌اندرکارانش، به دنبال سیمرغ هستند؟ چرا در موسیقی وضعیتی مشابهی نیست؟ همیشه من این سوالات را در ذهن داشته‌ام. من طرحی را در همین راستا به معاونت هنری ارایه دادم و آن‌ها هم خواستند که خود من این طرح را اجرا کنم. بحث من هم اجرا شدن این طرح بود بحث ریاست هیچ‌گاه برای من مطرح نبوده است. وگرنه شخص من به اندازه کافی درگیر کارهای خانه موسیقی هستم و وقت چندانی هم ندارم.

نوربخش تصریح کرد: ما باید رویکرد جشنواره عوض کنیم تا هر سال نیاییم به اساتید التماس کنیم تا در جشنواره حضور پیدا کنند که سر آخر هم شرکت نمی‌کنند. مگر در سینما و جشنواره فیلم فجر کسی به کسی التماس می‌کند؟ همه خودشان حضور پیدا می‌کنند و کسی هم از آن‌ها التماس نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور بزرگان موسیقی ایران را در جشنواره آتی موسیقی فجر تضمین می‌کند یا خیر، نیز گفت: امیدورام این اتفاق بیافتد و ما نیز بر همین اساس حرکت خواهیم کرد. اما قطعا در شروع کار و شروع تغییر رویکرد نمی‌توان انتظار حد ایده‌آل را داشت.

نوربخش درپاسخ به این سوال که آیا با توجه به مقایسه جشنواره موسیقی و فیلم فجر، جشنواره موسیقی صرفا به شکل رقابتی برگزار خواهد شد یا خیر نیز گفت: در یک کلام بگویم که ما می‌خواهیم جشنواره موسیقی فجر جایزه محور باشد. البته این رقابت در حوزه اجرا نخواهد بود و در زمینه تولید شاهد این اتفاق خواهیم بود.

رییس جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از تعداد اجرای جشنواره که هر ساله شاهد آن هستیم کاسته خواهد شد یا خیر نیز گفت: در خصوص تعداد هنوز به جمع‌بندی نرسیدم. اما قطعا مانند سال‌های گذشته 10 سالن درگیر جشنواره نخواهند بود. و نهایتا 4 یا 5 سالن درگیر جشنواره موسیقی فجر خواهند شد.

وی درخصوص رویکرد جوان‌گرایی که جشنواره موسیقی فجر طی سالیان گذشته داشته است گفت: هم اکنون ما جشنواره جوان را داریم و این وظیفه را این جشنواره باید بر دوش بکشد.

نوربخش درباره این موضوع که آیا جشنواره موسیقی فجر بسان دوره‌های گذشته اقدام به انتشار فراخوان خواهد کرد، گفت: در جشنواره امسال فراخوان نداریم. ما رویکردی را تعریف خواهیم کرد که به یک ساز و کار و آیین‌نامه مشخص برسیم. ما می‌خواهیم جشنواره موسیقی فجر ویترین موسیقی حرفه‌ای ایران باشد. جدول اجراهایی که در سالیان گذشته منتشر می‌شده و بسیار هم وسیع بوده، همشان با یکدیگر دوهزار بازدید کننده هم نداشته‌اند. اتفاقی که در دوره‌های پیشین افتاده بود این بود که بخش پاپ تنها مخاطب وسیع داشت و حتی مسولان هم درخواست تماشای این اجراها را مطرح می‌کردند. چرا باید جشنواره موسیقی ما به این شکل باشد؟ چرا جشنواره ما انقدر قوت نداشته باشد که برای همگان مطرح باشد؟  

وی در خصوص بخش بین‌الملل جشنواره و حضور دوباره رامین صدیقی نیز گفت: بخش بی‌الملل جشنواره به قوت خود باقی خواهد ماند. ما از همه ظریفت‌هایی که در این حوزه وجود دارد و حضور رامین صدیقی بهره‌ خواهیم برد.

مدیرعامل جشنواره موسیقی درباره بودجه جشنواره گفت: دولت در این زمینه بودجه چندانی را نمی‌تواند در اختیار ما قرار دهد و ما تقریبا از این که بودجه‌ای را بگیریم دست شستیم. تا به امروز ریالی هم تخصیص داده نشده است. اگر به اندازه سال گذشته هم به ما بودجه بدهند، ما راضی خواهیم بود. بودجه کل جشنواره دوره قبل با بلیت فروشی حدود دو میلیارد و نیم می‌ّشد. ما امیدورایم بودجه امسال نیز به اندازه سال گذشته باشد.

حمیدرضا نوربخش در پایان در خصوص حضور موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی نواحی هم مانند جشنواره موسیقی جوان، جشنواره مختص به خود را دارد. بخش نواحی حضوری نمادین در جشنواره حضور خواهد داشت.

جایزه محور, موسیقی نواحی, جشنواره موسیقی فجر, حضورنمادین,
آمار بازدید : 859
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500