ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 8 مهر 1394 - ساعت 15:40:58
چاپ خبر

سه نوازنده زن ایرانی در فستیوال فورده نروژ نواختند;

همراهی موسیقی قاجار و موسیقی ارمنی

«گلنوش صالحی» - نوازندهٔ تار-، «آفرین نظری» - نوازندهٔ قانون- و «فیروزه رییس دانا» - نوازندهٔ کمانچه- در بخش استعداد جوان در فستیوال فورده در کشور نروژ به اجرای برنامه پرداختند.

همراهی موسیقی قاجار و موسیقی ارمنی

این سه نوازنده، هر سه فارغ التحصیلان هنرستان موسیقى و همچنین دارای مدارک کارشناسى از دانشگاه‌هاى تهران و هنر در رشته ى موسیقى هستند.

هر سه ازه‌مان زمان هنرستان شروع به فعالیت جدى در موسیقی کرده‌اند و کنسرت‌هاى مختلفی در گروه‌های مختلف داشته‌اند، برای مثال دوئت‌هاى فرامرز پایور را ضبط کرده‌اند و در جشنواره هاى مختلف ایرانی و خارجی حضور داشته‌اند.

به گزارش سایت موسیقی ما، این فستیوال در شهر فورده نروژ، یک فستیوال تابستانی است که هر سال برگراز می‌شود و دارای بخش‌های مختلف زیادی است. بخش world music این فستیوال که دارای یک بخش talent است و نوازندگان زیر ٢۵ سال در این قسمت با هم تشکیل یک گروه می‌دهند و همکاری می‌کنند، «گلنوش صالحی» در این باره می‌گوید: «امسال از سه کشور ارمنستان، ایران ونروژ با یکدیگر ترکیب شده بودند و از هر کشور سه نفر در گروه حضور داشتند که در ‌‌نهایت این نه نفر با هم یک کنسرت ۶٠ دقیقه‌ای اجرا کردند. رهبر گروه ما بیست سال پیش خودش درtalent show حضور داشته، یعنی در واقع این برنامه شروعی برای آیندهٔ موسیقیایی جوانان است که تجربهٔ همکاری با نوازنده‌های مختلف دنیا را پیدا می‌کنند. و همچنین در رده‌های سنی بالای ٢۵ سال کنسرت‌های بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر برگزار می‌کنند.»

 «فریده رییس‌دانا» نیز دربارهٔ این برنامه توضیح می‌دهد: «فضای talent show در عین قوی بودن بسیار دوستانه و راحت بود و توانستیم در عرض یک هفته تمرین با ۶ نوازنده‌ای که از نظر کلامی هم زبان مشترک نداشتیم، یک اجرای ۶٠ دقیقه‌ای را بنوازیم. این نکته خیلی حائز اهمیت بود. سه نوازندهٔ ارمنی و سه نوازندهٔ نروژی بسیار عالی بودند و به راحتی توانستیم با هم هماهنگ شویم وشروع به تمرین کنیم. این اتفاق یک تجربهٔ بسیار عالی بود. در جلسهٔ اول معارفه داشتیم و هر کسی موسیقی خودش را اجرا کرد و بعد سعی کردیم فواصل همدیگر رو پیدا کنیم و خاصیت ساز‌هایمان را معرفی کردیم و در ‌‌نهایت به گروهای سه نفره تقسیم شدیم و در هر گروه یک ایرانی، یک ارمنی و یک نروژی با هم تمرین می‌کردند.»

این اجرا را می‌توان به نوعی پرفورمنس قلمداد کرد. ابتدا سه ایرانی اجرای سولو داشتند و ساز خود را معرفی کردند تا با موسیقی ایرانی آشنا شوند. بعد از آن اجرای تریو‌های نروژی و ارمنی انجام شد و به طبع آن‌ها هم موسیقی خود را معرفی کردند و بعد سه نفر از هر کشور با هم به اجرای برنامه پرداختند و در ‌‌نهایت همه با هم یک hollymusic را اجرا کردند.

 «آفرین نظری» دربارهٔ این اجرا می‌گوید: «در این اجرا آهنگسازی اتفاق نیفتاد و همنوازی‌های بین موسیقی‌های کشورهای مختلف انجام شد؛ مثلا ما قطعهٔ ارمنی‌ها را زدیم و ارمنی‌ها قطعهٔ ما و همینطور به طبع نروژی‌ها. ما ابتدا در یک برنامه تلویزیونی زنده اجرا داشتیم و تمام کسانی که در این فستیوال شرکت داشتند، هر کدام پنج دقیقه نواختند و ما هم به عنوان پروژه talentshow پنج دقیقهٔ آخر اجرای ۶٠ دقیقه‌ای که کل ٩ نفر بودیم را اجرا کردیم. در واقع این برنامه گزارشی از کل فستیوال بود. اجرای دیگر برای یک نشست خبری بود که دوباره‌‌ همان پنج دقیقه آخر اجرای دسته جمعی را اجرا کردیم. در فستیوال نیز اجراهای نیم ساعته‌امان را که در دستگاه چهارگاه و اصفهان بود، اجرا کردیم و بعد اجرای ۶٠ دقیقه‌ای ‌که از بخش‌های سولو و تریوهای ایرانی، ارمنی و نروژی به تنهایی و باهم (که بیشترین زمان تمرین برای این اجرای ۶٠ دقیقه‌ای بود). ما در این برنامه موسیقی قاجار را نواختیم و چند قطعهٔ متأخر از پایور، خالقی و علیزاده.»

او همچنین توضیح می‌دهد که در ابتدا یک قطعهٔ ارمنی یاد گرفتیم که‌‌ همان اجرای نهایی شد و این تجربهٔ بسیار جالبی بود که از موسیقی یک کشور دیگر که نزدیک به موسیقی کشورمان است را اجرا کردیم.

هدف اصلی جشنواره جهانی فوردا را معرفی مویسقی اصیل جهان تشکیل میدهد.

شهر فورده در استان سوگن و فیوردانه « ولایتی در غرب ناروی» به روز های ۱ تا ۵ ماه جولای میزبان یک رویداد فرهنگی بزرگ جهانی می باشد. دراین چند محدود روز صدها آوازخوان و موسیقی نواز، تقریبا از سراسر جهان به این شهر می آیند و هنرنمایی می کنند.

 در این فستیوال بزرگ امسال به تعداد ۳۰۰ هنرمند را از سراسر جهان دعوت شده اند تا بیایند و در طی ۵ روز در۳۰عرصه مختلف هنر های خویش را به نمایش گذارند.

جشنواره بین المللی فوردا برای اولین بار در سال ۱۹۹۰برگزار گردید. بعد از آن این جشنواره همه سال در دهه اول ماه جولای که فصل زیبایی شهر و مساعدت هوای ناروی می باشد، برگزار میگردد.

شاهزاده میته مارت، از خانواده شاهی، عالیترین مقام حامی این فستیوال را تشکیل میدهد. فستیوال فورده بزرگترین رویداد فرهنگی موسیقی در ناروی و بگونه ای در کل کشورهای حوزه سکندیناویا محسوب می شود.

 جشنواره برنامه های مختلف نظیر کنسرت، نمایشگاه ها، فعالیتهای کودکان و گردشگری ها را ترتیب و پیشکش میدارد. اکثر کنسرت های این جشنواره در مرکز فرهنگی شهر Førde huset ترتیب می گردند. این در حالی است که اداره فستیوال با نهاد های فرهنگی دیگری مانند هوتل ها، کلیساها و موزیوم ها همکاری وسعی دارد که این نهاد ها نیز میزبان تدویر برخی از نمایشات هنرمندان نیز می گردند.

 طبیعت زیای مناظق غرب ناروی، مانند کوه های بلندسبز و پربرف، دره های دراز پر از فراز و نشیب، خلیج های عمیق و طولانی، زمین های زراعتی زمردین و جنگلات سبز و انبوه زمینه های خوبی را برای تدویر این جشنواره فراهم می دارد.

شرکت کننده گان این جشنواره افزون بر اینکه از موسیقی اصیل مردمان جهان استفاده می کنند، از هوای خوب و طبیعت زیبا و تقریبا دست نخورده این گوشه جهان نیز لذت می برند.

هدف اصلی جشنواره جهانی فوردا را معرفی مویسقی اصیل جهان تشکیل میدهد.

 در تدویر این جشنواره نه فقط کارمندان رسمی اداره مربوط سعی و تلاش فراوانی را مبذول می دارند، بلکه همه ساله به تعداد ۳۵۰ نفر دیگر اعم از پیران و جوانان، زن ها و مرد ها، با شور و شوق فراوان، از اقشار و ملیت های مختلف ساکن این شهر بطور داوطلبانه در پیشبرد کار های مربوط به فستیوال، نظیر ارتباط با هنرمندان، کارهای پس پرده، فروش بلیط و تهیه غذا در آشپزخانه ها به کار اختیاری می پردازند و روز های این جشن را رونق بیشتر می دهند. در سال ٢٠١٥ گروه ٣ نفره "وسمه" به رهبري مهسا وحدت در بخش استعداد جوان حضور داشتند.

نوازنده زن, فستیوال فورده نروژ, موسیقی قاجار, موسیقی ارمنی, استعدادجوان,
آمار بازدید : 1,159
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500