ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : یک‌شنبه 12 مهر 1394 - ساعت 14:23:36
چاپ خبر

رئیس جدید رشته‌های جشنواره موسیقی فجر را پنبه می‌کند؟

رئیس سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر قصد دارد جوانان را از جشنواره حذف کند و این درست خلاف سیاست‌های چند سال گذشته جشنواره است.

رئیس جدید رشته‌های جشنواره موسیقی فجر را پنبه می‌کند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره موسیقی فجر در چند سال گذشته دوره‌های نه چندان موفقی را پشت سر گذاشت. این جشنواره در عین حال که انتقادهای بسیاری را به خود می‌دید، اما حداقل یک بخش پر رنگ و قابل دفاع در خود داشت و آن هم حضور گروه‌های جوان و به خصوص برگزاری بخش «نسلی دیگر» بود.

گروه‌هایی که هر سال از سراسر کشور به تهران می‌آمدند تا اجراهایشان را در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه ببرند. این شاید تنها بخش قابل توجه جشنواره موسیقی فجر بود که به نوعی این رخداد را جلوه‌ای ملی و انقلابی می‌بخشید. ملی از آن نظر که جوانانی از سراسر کشور به جشنواره می‌آمدند و انقلابی از آن لحاظ که بخش‌هایی در جشنواره بود که مختص موسیقی‌های انقلابی بود.

اما انگار رئیس جدید جشنواره موسیقی فجر حضور جوانان در این جشنواره را چندان به نفع موسیقی کشور نمی‌داند.

امسال علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر دری زد تا خانه موسیقی را بر جشنواره موسیقی فجر حاکم کند. مرادخانی وقتی نتوانست تخلفات خانه موسیقی را توجیه کند، از سپردن جشنواره به این نهاد پشیمان شد اما در نهایت مدیرعامل خانه موسیقی را در جایگاه حقیقی‌اش به عنوان رئیس سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی وقتی به عنوان رئیس جشنواره موسیقی فجر هم انتخاب شد، در نخستین تصمیمش اعلام کرد که حضور جوانان و برگزاری بخش‌های رقابتی در جشنواره منتفی است.

نوربخش مدعی است که جشنواره موسیقی فجر را با حضور بزرگان موسیقی ایران برگزار خواهد کرد. بی‌شک حضور بزرگان و چهره‌های شناخته شده‌ی موسیقی کشور در جشنواره امری است که باید آن را به فال نیک گرفت و برایش حباب‌وار برانداخت از نشاط کلاه.

اما چرا بخش رقابتی و حضور جوانان در جشنواره حذف می‌شود؟

نوربخش علت این امر را برگزاری جشنواره موسیقی جوان می‌داند و معتقد است جوانان می‌توانند در این جشنواره خود را نشان دهند. حال این که جشنواره موسیقی جوان به صورت رقابتی و با تکنوازی و تکخوانی برگزار می‌شود. اما بخش‌های رقابتی جشنواره موسیقی فجر به صورت گروهی برگزار می‌شد.

در چند سال گذشته جوانان بسیاری از طریق جشنواره موسیقی فجر و به خصوص بخش «نسلی دیگر» به موسیقی کشور معرفی شدند. اما به یک باره سیاستِ چند ساله‌ی جشنواره موسیقی فجر دستخوش تغییر می‌شود.

طراح اصلی حضور جوانان در جشنواره موسیقی فجر در چند سال گذشته حسن ریاحی دبیر این جشنواره بوده است. ریاحی تا کنون 8 دوره دبیر جشنواره موسیقی فجر بوده و امسال نهمین دوره حضورش در جشنواره را پشت سر می‌گذارد.

حسن ریاحی درباره تغییر سیاست‌های جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: سیاست امسال فرق کرده و بخش‌های رقابتی حذف می‌شود و تمرکز جشنواره بیشتر بر روی اجراهاست.

ریاحی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره این تغییر سیاست‌ها چیست، می‌گوید:‌ بگذارید این روند را یک سال تجربه کنیم ببینیم چه نتیجه‌ای می‌دهد. این‌ها دلیلشان برای این سیاست جدید حضور جشنواره جوان است که در برگزاریش هم  موفق بوده است.

دبیر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر می‌گوید:‌ قرار است گروه‌هایی از ایران و گروه‌هایی از کشورهای مسلمان به سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر بیایند. ممکن است نوازندگانی از الجزایر و مصر هم به جشنواره بیایند. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست و باید صبر کرد.

ریاحی درباره دیدگاهش نسبت به جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: جشنواره موسیقی فجر از نظر من دو بخش دارد، نخست جشن ملی است که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی است و همه مردم باید به نوعی در آن سهیم باشند و بخش دیگر این جشنواره مباحث فرهنگی است. این که از امکانات جشنواره به نفع نسل جوان بهره ببریم تا این نسل معرفی شوند و راه برای پیشرفتشان باز شود. این درست همان کاری است که در چند سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: در چند سال گذشته استعدادهای بسیاری کشف شد و اکنون آهنگسازان، نوازندگان و بانوان موزیسینی را می‌شناسیم که استعداد بالایی در کارشان دارند. در سال‌های گذشته من پیشنهاد تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان ایران را دادم تا از طریق این کانون به استعدادهای جوان سفارش کار داده شود.

از گفته‌های حسن ریاحی این‌گونه برمی‌آید که دبیر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر از تغییر سیاست‌های حاکم بر این جشنواره چندان راضی نیست. باید دید عاقبت جشنواره‌ای که رئیسش 5 ماه مانده به آغاز آن منصوب می‌شود و سیاست‌ها را تغییر می‌دهد به کجا می‌انجامد.

جشنواره موسیقی فجر, حذف جوانان, بخش نسلی دیگر,
آمار بازدید : 1,062
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500