ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : جمعه 17 مهر 1394 - ساعت 22:04:53
چاپ خبر

گزارشی از اولین جلسه کارگاه ترانه روندو

عصرانه به صرف ترانه در روندو + گزارش تصویری

فرصت‌هایی برای ترانه خواندن و ترانه شنیدن فرصت‌های باارزشی هستند که این روز‌ها زیاد مهیا می‌شود فرصت‌هایی که گوشه و کنار شهر‌های مختلف پیدا می‌شود، این که کیفیت این دورهمی‌های شاعرانه چه قدر است به خیلی چیز‌ها بستگی دارد اما روندو استودیو و مهشاد عرب تصمیم گرفته‌اند که یکی از کاربردی‌ترین و بهترین این محافل را برگزار کنند.

عصرانه به صرف ترانه در روندو + گزارش تصویری

محفلی برای بهتر شدن

مهشاد عرب که سال‌ها تجربه ترانه‌سرایی را برای برگزاری این کارگاه به میدان آورده تا در اختیار کسانی قرار دهد که علاقه‌مند ترانه و ترانه‌سرایی هستند بر این نکته اصرار دارد که این کارگاه‌ها از رویه خاصی پیروی می‌کند: «ما قرار نیست در این کارگاه‌ها از «الف» تا «ی» ترانه را به هنرجو‌ها آموزش دهیم، کسانی که به این کارگاه می‌آیند به سطحی رسیده‌اند که می‌دانند می‌توانند ترانه بگویند پس این جا می‌آیند تا ترانه‌هایشان را بخوانند، با هم در موردشان صحبت کنیم، نقص‌ها را برطرف کنیم و سطح ترانه‌سراییمان را ارتقا دهیم. این جا یک کارگاه است و در آن روی ترانه‌ها کار می‌کنیم تا بهتر شویم.»

پیوند بیش‌تر ترانه‌سرایی و موسیقی
کارگاه‌های ترانه‌سرایی روندو در همان فضای گرم و دوست‌داشتنی روندو استودیو برگزار می‌شود، عرب می‌گوید که دوست ندارد این کارگاه‌ها شلوغ باشد: «دوست دارم که فضا در همین حد گرم و خودمانی باشد اگر بخواهم کارگاه‌های بزرگ برگزار کنم، به همان فضا‌های کافه ترانه بازمی‌گشتیم اما من دلم می‌خواهد که در این کارگاه‌ها در یک فضای دوستانه در کنار هم بشینیم و در مورد ترانه‌ها حرف بزنیم.»
پیوند ترانه و موسیقی از نکاتی است که مهشاد عرب در برنامه‌ریزی این کلاس‌ها مد نظر داشته است: «این که ترانه‌سرا‌ها بتوانند تعامل بهتری با آهنگساز و تنظیم‌کننده داشته باشند همه و همه در گرو اطلاعی است که از آهنگسازی و ریتم دارند، بنابراین زمانی که سفارش ترانه‌ای مبتنی بر یک ریتم خاص را دریافت می‌کنند هاج و واج نمی‌مانند البته در کنار این‌ها اطلاع از فنون شاعری هم بسیار مهم است، ترانه‌سرا باید وزن عروضی ترانه‌ای که می‌گوید را بداند، باید با قافیه و عیوب آن آشنا باشد، باید حدود اختیارات شاعری را بداند، همه این‌ها در کنار هم یک ترانه‌سرای خوب از او می‌سازد.»

با حضور مهمانان، مجازی و واقعی
روندو‌هایی برای کارگاهشان برنامه ویژه‌ای دارند، برنامه‌ای که با دعوت از میهمان‌های مختلف و همراهی خوانندگان، ترانه‌سرا‌ها، آهنگسازان و  تنظیم‌کنندگان متبحر همراه است تا اهالی کارگاه به صورت کاملا عملی از خواسته‌ها و دغدغه‌های این گروه آشنا شوند و دانیال شهرتی نیز به عنوان مشاور کارگاه در حوزه آهنگسازی در طول کارگاه با آن همراه است و در اولین جلسه نیز علیرضا جوادی خواننده جوان کشورمان مهمان این کارگاه بود اما مهشاد عرب برای آن‌هایی هم که در تهران نیستند برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته است: «خب حقیقت این است که خیلی از کسانی که دوست دارند در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند در تهران نیستند برای همین ما یک گروه تلگرام با همین تعداد محدود اعضای حاضر در کارگاه فیزیکی ایجاد کرده‌ایم که این کارگاه در زمان هایی که تعیین می کنیم به صورت مجازی برگزار می‌شود، اعضای کارگاه ترانه‌هایشان می‌گذارند و به بحث و بررسی در مورد آن‌ها می‌پردازیم.»

بحث‌های آزاد پایان کارگاه
معمولا پایان کارگاه سعی می‌شود به بحث‌های آزاد در خصوص ترانه اختصاص یابد و دقایق پایانی جلسه اول کارگاه ترانه روندو نیز به همین بحث‌ها اختصاص داشت، بحث در مورد مضامین نو در ترانه امروز فارسی که مهشاد عرب و دانیال شهرتی متفق القول معتقد بودند که عامل تکراری شدن مضامین و کم شدن مضامین نو در ترانه‌های فارسی خواننده‌ها هستند، خواننده‌های که به اعتقاد شهرتی اساسا به دنبال این نوع از ترانه‌ها نمی‌روند: «خواننده‌ها دوست دارند آن مضامینی را تجربه کنند و آن کار‌هایی بخوانند که قبلا امتحان شده و جواب گرفته‌اند، قدرت ریسک در خواننده‌ها بسیار اندک است، به دنبال کار‌های آوانگارد نمی‌روند و آهنگساز و ترانه‌سرا هم باید برای همین خواننده‌ها کار کنند بنابراین روند کار به سمت تکراری شدن می‌رود.»

کارگاه ترانه روندو,مهشاد عرب,دانیال شهرتی
آمار بازدید : 1,652
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500