ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : یک‌شنبه 26 مهر 1394 - ساعت 13:25:47
چاپ خبر

۱۴۰راوی عاشورا سوگینه‌خوانی می‌کنند/ شانس ویژه برای پایتختی‌ها

تعدادی از گروه‌های برجسته و صاحب نام موسیقی نواحی ایران برای اجرای برنامه های مختلف موسیقایی ویژه ایام محرم و صفر به برج میلاد تهران می‌آیند.

۱۴۰راوی عاشورا سوگینه‌خوانی می‌کنند/ شانس ویژه برای پایتختی‌ها

به گزارش رادیوپدیده به نقل از مهر، پیمان بزرگ‌نیا مدیر بخش موسیقی نواحی سوگواره های عاشورایی مرکز همایش های برج میلاد تهران درباره نحوه حضور تعدادی از گروه های مختلف موسیقی نواحی در این ویژه برنامه ها به خبرنگار مهر توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط مدیریت مرکز همایش های برج میلاد تهران انجام گرفته از ۱۳ تا ۲۳ آبان ماه امسال تعدادی از گروه های اهل تشیع موسیقی نواحی ایران با یک رویکرد پژوهشی، آیین های عاشورایی مناطق بومی خود را در محوطه برج میلاد برای شهروندان تهرانی اجرا می کنند.

وی ادامه داد: در این برنامه ها بیش از ۱۴۰ هنرمند و سوگینه‌خوان موسیقی نواحی کشورمان آیین های موسیقایی مربوط به ایام محرم و صفر را برای مخاطبان اجرا می کنند که با توجه به شهرت و توانایی‌هایی که این هنرمندان در اجرای برنامه های خود دارند، شهروندان تهرانی با شاخص ترین سوگینه های ویژه عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) آشنا می شوند و به اعتقاد من اجرای این برنامه ها یکی از بهترین فرصت هایی است که تاکنون کمتر در پایتخت شاهد بوده ایم.

نقدی بر نوع دعوت از هنرمندان

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در پاسخ به اینکه آیا از پیشکسوتان صاحب نام موسیقی مقامی ایران نیز در این برنامه ها هنرمندی حضور خواهد داشت یا خیر؟ توضیح داد: متاسفانه رویه ای طی چند ساله اخیر در برخی از نهادها و مجموعه های فرهنگی هنری باب شده که همزمان با فرا رسیدن ایام مناسبتی به ویژه ماه های محرم، صفر و رمضان دوستان دفترچه تلفن های خود را باز می کنند و بدون هیچ آگاهی قبلی به تعدادی افراد در موسیقی نواحی تماس می گیرند که برای اجرای برنامه های مناسبتی به تهران سفر کنند و به دلیل اینکه همین هنرمندان نیز از شرایط  مالی مناسبی برخوردار نیستند رضایت می دهند که به پایتخت سفر کنند، در حالیکه بسیاری از این عزیزان تخصصی در حوزه اجرای سوگینه ها و مناجات خوانی ها ندارند.

بزرگ‌نیا افزود: بسیاری از بخشی های منطقه خراسان و عاشیق های منطقه آذربایجان با فرا رسیدن ماه محرم روی ساز خود را با پارچه مشکی می پوشانند و تا پایان ایام عزاداری به ساز خود دست نمی زنند اما ما در همین ایام محرم می بینیم که تعدادی از هنرمندان در برنامه های ویژه محرم پایتخت دوتار و قوپوز می زنند. آن عزیزانی که این هنرمندان را دعوت می کنند باید بدانند که راویان سوگواره ها افراد دیگری هستند که باید از آنها برای حضور در مراسم دعوت کرد. صد البته تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی دوست دارند در تهران حضور داشته باشند اما دعوت کنندگان باید آگاه باشند که از روایتگران اصلی سوگینه ها برای شرکت در برنامه هایشان دعوت کنند نه اینکه به اسم این استاد و آن استاد فضا را طوری طراحی کنند که هنرمندان متخصص آن حوزه محلی برای عرض اندام نداشته باشند.

حضور راویان واقعی سوگینه‌ها و مصیبت‌خوانی‌ها

وی تصریح کرد: آنچه ما برای ویژه برنامه های عاشورایی برج میلاد در نظر گرفتیم حضور راویان واقعی سوگینه ها و مصیبت خوانی های ویژه عاشورا در محل اجراست. ضمن اینکه ما تلاش کردیم با دعوت از نوحه خوان های پیشکسوت به نوحه خوانی دوره قاجار هم بپردازیم که فکر می کنم برای مخاطبان تهرانی این فضای طراحی شده جالب توجه باشد.

مدیر بخش موسیقی نواحی غرفه ایران در اکسپوی میلان با انتقاد از کم توجهی رسانه ای به حضور هنرمندان موسیقی نواحی در این اکسپو گفت: حضور گروه های موسیقی نواحی ایران در حاشیه برگزاری اکسپوی میلان آنچنان مورد استقبال شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفته بود که بسیاری از رسانه های تصویری و مکتوب ایتالیایی از نحوه اجرای برنامه های ما گزارش های مختلفی را مخابره می کردند اما برای من این موضوع بسیار ناراحت کننده بود که چرا پوشش رسانه ای این اجرا تا این حد ضعیف و ناراحت کننده بود. متاسفانه من شاهد بودم که در این حوزه بسیاری از دوستان ایرانی بی تفاوت از ماجرا گذر می کردند.

عاشورا, سوگینه خوانی, موسیقی نواحی, محرم, صفر,
آمار بازدید : 1,008
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500