ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 4 آبان 1394 - ساعت 17:34:43
چاپ خبر

گامي آن سوتر از شعر حافظ، موسيقي است

«سيد يوسف مناجاتي» (تهيه‌كننده‌ي برنامه‌هاي موسيقايي) قرار است پس از ايام عزاداري سالار شهيدان، برنامه‌اي فرهنگي براي ايرانيان خارج از كشور تهيه كند.

گامي آن سوتر از شعر حافظ، موسيقي است

 اين برنامه ابتدا در امارات متحده‌ي عربي خواهد بود و بعد از آن در كشورهاي اروپايي نظیر آلمان ادامه خواهد يافت و ادامه‌ي روند توليد برنامه نيز در كانادا و امريكا خواهد بود.
 
به گزارش «موسیقی ما»، او با ابراز تأسف از اينكه هنرمندان در جامعه‌ي ايران مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند، در حالي كه مي‌توانند براي جامعه مفيد باشند، تنها وسيله‌ي تلطيف دل و آرامش جامعه را كار فرهنگي مي‌داند. او چندي قبل برنامه‌اي را براي پاسداشت «حافظ» چون سال‌هاي گذشته برگزار كرد كه در آن «ميلاد كيايي» (آهنگساز و نوازنده‌ي سنتور) به همراه «عليرضا فريدون‌پور» و «سمانه گلكار» به اجراي برنامه پرداختند.
 
در اين مراسم همچنين «مهديه الهي قمشه‌اي» (شاعر و محقق ادبيات عرفاني) با خوانش ابياتي از غزليات حافظ و تقدير از خانواده‌ي مناجاتي كه ساليان مديدي است براي اشاعه‌ي فرهنگ ادبيات عرفاني و اعتلاي فرهنگ و ادبيات كشور فعاليت دارند، تأكيد كرد:‌ «سلامت در ادبيات، معادل سلامت در عقل است.»
 
او با بيان اينكه بارزترين عبارت در بزرگداشت حافظ اين است كه بگوييم حافظ پس از سعدي يك معجزه است، به اين نكته اشاره كرد كه گوته شاعر آلماني با افتخار، خود را شاگرد حافظ مي‌داند و مي‌گويد هر چه كرده از دولت حافظ بوده است. نيچه هم در وصف او گفته تو با كلامت عالمي را مست كردي: «حافظ تمامي ادبيات فارسي را در اشعارش مرور كرده است. او اوج كلام است. اشعار او تحت تأثير سعدي است و در هر موردي كه به سراغ اشعار سعدي مي‌رود، كلام‌اش در نهايت زيبايي اوج گرفته است. خواجه‌ي شيراز تماماً درس اخلاق و عشق ورزيدن است و اين ويژگي انسان‌ها را از نااميدي خارج مي‌كند.»
 
در ادامه‌ي اين مراسم «ساعد باقري» (شاعر) به شخصيت شعري حافظ اشاره و به تفسير كلمات پرداخت و گفت: «اتحادي فراتر از كلمات در ادبيات اوست. او مخالف هر نوع چاپلوسي بود و ريا را آفت‌زا مي‌دانست. در ادبيات او تشابهات مكرر با كلمات قرآني وجود دارد، در عالمي كه صورت و معني با هم يكي مي‌شوند، «لسان‌الغيب» صاحبان قيافه‌هاي تماشايي را در تماشا مي‌شناسد. اگر گاه ابيات او را سريع بخوانيم، باز هم درمي‌يابيم كلمات تماشايي و درشت فراتر از مراعات نظير است و در بركت هاله‌ي مجاورت‌ها ظرفيتي افزون بر كلمات را خلق مي‌كند.»
 
در ادامه استاد بهاءالدين خرمشاهي پژوهشگر علوم قرآني و حافظ‌شناس كه طنزهاي بي‌نظيري را هم در کارنامه كاري خود دارد، در سخنانی گفت: ‌«من شيداي فصاحت‌ام و فصاحت را از فصيحان مي‌توان آموخت. بايد بدانيم در زندگي وقت زياد داريم؛ اما فرصت كم. پس مطالعه‌ي ابيات حافظ را از ياد نبريم. حافظ شاعر عارفي است و بزرگاني چون سنايي، عطار و مولوي شاعراني عارف هستند. حافظ حافظه‌ي ماست. حافظه‌ي جمعيِ تاريخي و اسطوره‌اي. مظهر روح و اعتلاي اقوام ايراني. ولي نبايد لسان‌الغيب را خيلي منحصر به خودمان بدانيم. در اين ميان نبايد فراموش كرد كه حافظ‌پژوهي كاري بس دشوار است و نمي‌توان هر فردي را كه در اين حوزه فعاليت مي‌كند، حافظ‌پژوه دانست؛ بلكه بهتر است بگوييم حافظ‌شناس. تنها شادوران سيد موچهر مرتضوي (كه راهي به مكتب حافظ برده) را مي‌توان حافظ‌پژوه قلمداد كرد. حافظ، فيلسوف نيست ولي متفكر مكتب اصالت وجود -اگزيستانسياليسم- است؛ همان مكتبي كه مولوي پيرو آن است.»
 
در ادامه‌ي مراسم، «سید عباس سجادي» به اقبال حافظ به موسيقي اشاره كرد و گفت: ‌«استاد جلال‌‌الدين كزازي (نويسنده و پژوهشگر برجسته‌ي ايراني) معتقد است گامي آن‌سوتر از شعر حافظ، موسيقي است. به گفته‌ي‌ شادروان علامه محمدتقي جعفري هم نبوغ و استعداد با هم ازدواج كرده‌اند و حافظ به وجود آمده است.»
 
در اين برنامه همچنین به پاسداشت تلاش‌هاي بي‌شائبه‌ي سيد يوسف مناجاتي جهت برپايي مراسم بزرگداشت حافظ طي سال‌ها‌ي متمادي، لوحي به او تقديم شد.

در این برنامه که به همت سید یوسف مناجاتی برگزار شد، چهره‌هایی چون مهدیه الهی قمشه‌ای، ساعد باقری، بهاءالدین خرمشاهی، حسام‌الدین سراج، میلاد کیایی، محمدرضا حیاتی، علی معلم، بهرام حصیری، هرمز شجاعی‌مهر، سید عباس سجادی و... حضور داشتند.

شعر, حافظ, موسیقی, سید یوسف مناجاتی, ,موسیقی ایران,
آمار بازدید : 1,147
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500