ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 4 آبان 1394 - ساعت 17:54:48
چاپ خبر

واکنش سخنگوی وزارت ارشاد به حاشیه‌های اپرای عاشورا، انتشار لیست هنرمندان ممنوع‌الفعالیت و...

حسین نوش‌آبادی از ˝اپرای عاشورا˝، فیلم‌های ˝محمد رسول‌الله (ص)˝ و ˝رستاخیز˝ و... گفت.

واکنش سخنگوی وزارت ارشاد به حاشیه‌های اپرای عاشورا، انتشار لیست هنرمندان ممنوع‌الفعالیت و...

به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، حسین نوش‌آبادی نخستین بخش از نشست خبری چهارم آبان‌ماه خود را به موضوع جنگ نرم اختصاص داد و تأکید کرد که باید در گام نخست در زمینه سازه‌های نرم‌افزاری، توجه لازم را داشته باشیم، وگرنه فرهنگ کشور را نشانه می‌روند. دستگاه‌های فرهنگی، هنری، تخصصی، هنرمندان، کارشناسان، روحانیون، سازمان‌ها و تشکل‌ها هر کدام باید به نوعی در زمینه فرهنگ‌سازی تلاش کنند.

وی ادامه داد: بدون شک رسانه‌ها در جنگ نرم در خط مقدم قرار دارند و می‌توانند بر جریان‌ها نظارت کنند یا حتی خودشان جریان‌ساز باشند. وزارت ارشاد سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای تبیین موضوع مهم "پدافند غیرعامل" در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرده و در راستای اظهارات فرمانده معظم کل قوا، اقداماتی خواهد کرد.

نوش‌آبادی در سخنان کوتاهی به بازی‌های رایانه‌ای نیز اشاره و تأکید کرد: ما نمی‌توانیم به بازی‌های رایانه‌ای تنها به‌عنوان ابزاری جذاب برای سرگرمی کودکان و نوجوانان نگاه کنیم، زیرا سازندگان آن‌ها از طریق این ابزار، مقاصد خود را اعمال می‌کنند.

"محمد رسول‌الله (ص)" شانس زیادی در اسکار دارد

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره فیلم "محمد رسول‌الله (ص)" گفت: این فیلم از فیلم‌های فاخر و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب است که در همه ابعاد هنری و سینمایی، قابلیت بسیار بالایی دارد. همچنین برای عرضه در سینماهای جهان و اکران در مجامع عمومی، ظرفیت زیادی خواهد داشت و همین موضوع باعث شد این فیلم به اسکار معرفی شود.

او ادامه داد: هر سال گروهی درباره معرفی فیلم به اسکار تصمیم‌گیری می‌کنند و امسال هم این فیلم به اسکار معرفی شد. ضمن این‌که قانون این فستیوال طوری است که فیلم‌هایی که از مهر سال قبل تا مهر سال بعد در سینماها اکران شده باشند می‌توانند در اسکار شرکت کنند. از آنجا که فیلم "محمد رسول‌الله (ص)" این شرایط را داشت، در لیست قرار گرفت.

سخنگوی وزارت ارشاد معتقد است: این فیلم از نظر قصه، عوامل و کارگردان، شانس زیادی دارد که بتواند جایزه‌های جهانی را از آن خود کند.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا وزارت ارشاد برای اکران این فیلم در تاجیکستان برنامه‌ای دارد؟ گفت: کارگردان اثر باید درباره اکران فیلمش در کشورهای دیگر تصمیم بگیرد. باید ببیند و تشخیص دهد که از نظر ظرفیت‌های فنی، امکان دارد که این فیلم در کشورهای دیگر اکران شود یا خیر، مثلاً ما در ایران، 100 سینما را به‌لحاظ فنی برای اجرای این فیلم تجهیز کردیم.

اختلال در تلگرام به فیلترینگ ربطی ندارد

او همچنین درباره تلگرام تأکید کرد: اختلال در این شبکه، به فیلترینگ ربطی ندارد و این موضوع، خارج از اختیارات ما در وزارت ارشاد است.

نوش‌آبادی افزود:‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در صورتی که برای جامعه مفید باشند، اشکالی ندارد و تا جایی که شامل مسائل زننده نباشد، دولت همکاری خواهد کرد. با این حال، ما تا کنون اقدامی برای فیلتر کردن تلگرام نکرده‌ایم.

تعرفه‌گذاری برای واردات کاغذ

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش قیمت کاغذ و مشکلات رسانه‌ها در این زمینه نیز بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت کاغذ و مشکلاتی که برای تأمین آن در رسانه‌ها وجود دارد، کارگروهی تشکیل شده که مشکلات را در این‌باره بررسی کند و تعرفه‌گذاری برای واردات کاغذ انجام شود تا جامعه فرهنگی، مطبوعاتی و رسانه‌ای ما بیش از این از افزایش قیمت کاغذ آسیب نبیند.

او یادآوری کرد: تأمین مناسب کاغذ جزو برنامه‌های ماست و امیدوارم این کارگروه ساماندهی در این امر داشته باشد تا بتوانیم گامی در این راستا به جلو ببریم.

دفاع قاطع سخنگوی ارشاد از "اپرای عاشورا"

در بخشی از این نشست که در وزارت ارشاد برگزار شد، خبرنگاری نسبت به تک‌خوانی زن در "اپرای عاشورا" انتقاد کرد که نوش‌آبادی در پاسخ به او گفت: اجرای این برنامه هنری برای تنظیم یک حرکت برخاسته از جلوه‌های فرهنگی عاشورا و فلسفه قیام عاشورا بود که کاری ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: "اپرای عاشورا" با به‌کارگیری هنرمندان با تجربه و متعهد و همچنین با استفاده از اشعار مذهبی روی صحنه رفت که کاری ارزشمند محسوب می‌شود و نه‌تنها قابل ارائه در کشور ما، بلکه قابل ارائه در همه کشورهای اسلامی است.

او اظهار کرد: این‌که عده‌ای با ظرفیت محدود فرهنگی و هنری بتوانند با شکلی نوین و طراحی هنرمندانه‌ای، چنین واقعه‌ای را به تصویر بکشند باید مورد تقدیر قرار گیرند. اگر هم این اثر ضعفی دارد، باید دلسوزانه بررسی و برطرف شود تا باعث اعتلای هنر اسلامی و دینی ما باشد.

نوش‌آبادی با بیان این‌که یک نفر از پشت صحنه و آن هم در حال تمرین ارکستر، از نمای نزدیک فیلمبرداری کرده است، گفت: وقتی چنین اقدامی با یک هدف خاص و یک انگیزه سیاسی انجام می‌شود، دلیل زیر سؤال بردن این اثر ارزشمند است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان این‌که خودش این اپرا دیده است، بیان کرد: من و شخص آقای وزیر در اجرای آن اپرا بودیم و از ابتدا تا انتها اجرای صحنه‌ای آن را دیدیم. در آن اجرا، هیچ اتفاقی مبنی بر تک‌خوانی زن رخ نداد و شاهدان هم ادعایی در این‌باره مطرح نکرده‌اند که بگویم اتفاق نامتعارفی افتاده یا پوشش نامتعارفی وجود داشته است. ما در این‌باره گزارشی نداشته‌ایم.

او افزود: "اپرای عاشورا" یک روش هنرمندانه و در واقع، یک تعزیه‌خوانی مدرن بود. ما معتقدیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، هر اندیشه و اعتقادی در قالب هنر ماندگارتر می‌شود.

تکذیب انتشار لیست هنرمندان ممنوع‌الکار

نوش‌آبادی بخش دیگری از سخنانش را به انتشار فهرستی از هنرمندان موسیقی ممنو‌ع‌الکار از طرف وزارت ارشاد اختصاص داد و این موضوع را تکذیب کرد.

او گفت: براساس ضوابطی که از سال 1385 ابلاغ شده، هرگونه همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در خارج از کشور ممنوع است و اتفاقاً هنرمندان هم به این موضوع واقف هستند که آثارشان نباید در شبکه‌های معاند منتشر شود. با این حال، لیستی با عنونان "چند خواننده ممنوع‌الکار" منتشر شد که بلافاصله از طریق وزارت ارشاد مورد تکذیب قرار گرفت. آن لیست به هیچ‌وجه درست نبود و به دفتر موسیقی و وزارت ارشاد هم ربطی نداشت.

سخنگوی وزارت ارشاد تأکید کرد: اصولاً ما در کشور، هنرمند ممنوع‌الکار نداریم. اگر هم شائبه‌ای درباره همکاری این هنرمندان با شبکه‌های معاند برای‌مان به‌وجود بیاید، مطابق قوانین با آن برخورد می‌کنیم و آن هنرمند برای اجراهای بعدی‌اش به مشکل برخواهد خورد.

نوش‌آبادی در عین حال اظهار کرد: خیلی وقت‌ها هنرمند بدون این‌که اثری صوتی و تصویری به یکی از این شبکه‌ها ارسال کرده باشد، آثارش منتشر می‌شود. هنرمند به ما می‌گوید قصدی برای همکاری با این شبکه‌ها نداشته و این اقدام به‌صورت خودسرانه انجام شده است. قوانین ما در این‌باره کاملاً روشن و شفاف است. ما اصراری بر علنی کردن و اعلام رسمی چنین مسائلی نداریم. مگر این‌که فرد بخواهد چنین رفتارهایی را گسترش دهد. ما با هنجارشکنی برخورد می‌کنیم.

او تصریح کرد: ما تا به‌حال به تعدادی از هنرمندان تذکر داده‌ایم و آن‌ها گفته‌اند که آثارشان بدون رضایت خودشان در این شبکه‌ها منتشر می‌شود. ما هم به آن‌ها گفتیم باید نارضایتی خود را به‌صورت آشکار و علنی اعلام و از این موضوع جلوگیری کنند؛ اما بعضی از این شبکه‌ها به‌صورت دزدانه اقدام به انتشار این آثار می‌کنند.

ارجاع پرونده سه روزنامه به دادگاه

نوش‌آبادی تاریخ برگزاری نمایشگاه مطبوعات را 16 تا 22 آبان‌ماه در مصلای تهران اعلام کرد و گفت:‌ این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته از رشد کمی و کیفی برخوردار است. 500 نشریه، ماهنامه، پایگاه خبری و خبرگزاری در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و حدود 1000 نشریه دانشجویی و تشکل صنفی به نمایشگاه می‌آیند. جا دارد از صنوف مطبوعاتی که در این راستا با ما همکاری کرده‌اند تشکر کنیم.

او درباره جشنواره مطبوعات اظهار کرد: خوشبختانه جشنواره مطبوعات به‌طور جدی دنبال می‌شود و ما می‌خواهیم مشارکت صنفی را در این زمینه هم داشته باشیم و از ظرفیت‌های غیردولتی استفاده کنیم. جشنواره مطبوعات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و دوست داریم استان‌ها هم در برگزاری این رویداد شرکت داشته باشند. تعطیلی این جشنواره در دستور کار ما نیست.

نوش‌آبادی درباره تذکر گرفتن روزنامه‌های "9 دی"، "وطن امروز" و ماهنامه "چشم‌انداز ایران" نیز توضیح داد: امروز هیئت نظارت بر مطبوعات به سه نشریه تذکر داد و پرونده این سه رسانه به دادگاه رسانه ارجاع داده خواهد شد. آن‌ها با توجه به تخلفاتی که انجام داده بودند، تذکر گرفتند و پس از آن پرونده‌هایشان به دادگاه رفت.

او در عین حال یادآوری کرد: وقتی نشریه‌ای تخلفات متعددی مرتکب می‌شود، باید پروانه‌اش لغو شود؛ اما درباره لغو امتیاز نشریه "9 دی" فعلاً چنین تصمیمی گرفته نشده است و به‌نظر هم نمی‌آید فعلاً این موضوع در دستور کار باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین افزود: هیئت نظارت بر مطبوعات یک هیئت فرادستگاهی است و اعضای آن شامل نمایندگان سه قوه و نمایندگان حوزه و دانشگاه است. در واقع جمعی حرفه‌ای، فنی و حقوقی درباره مسائل تصمیم می‌گیرند و این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند چنین تصمیم‌هایی صرفاً براساس نظر وزارت ارشاد است، فاقد اعتبار محسوب می‌شود.

برگزاری جشنواره فیلم فجر در سطح ملی و بین‌المللی

نوش‌آبادی درباره جشنواره فیلم فجر نیز گفت: جشنواره فیلم فجر در ابعاد ملی و بین‌المللی هر سال در یک زمان برگزار می‌شد. سال گذشته ما تصمیم گرفتیم با نام جشنواره فیلم فجر، آن را در دو مقطع زمانی برگزار کنیم؛ به این صورت که در دهه فجر، فیلم‌های ملی اکران می‌شد و سپس در یک فاصله یکی - دو ماهه فیلم‌های خارجی در زمانی مشخص با هدف، انگیزه و شعار مشترک اکران می‌شدند. امسال نیز زمان جشنواره فیلم فجر پیش‌بینی شده است.

شیوه‌نامه دفتر موسیقی و نیروی انتظامی به کجا رسید؟

سخنگوی وزارت ارشاد درباره همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد با نیروی انتظامی برای تدوین شیوه‌نامه‌ای مشخص، اظهار کرد: برای تأمین امنیت اجراهای موسیقی لازم است نیروی انتظامی، دفتر موسیقی و معاونت هنری همکاری داشته باشند. ضرورت داشت برای این‌که تداخلی بین این دو بخش به‌وجود نیاید هماهنگی شفاف و عملیاتی انجام شود.

او ادامه داد: پیش‌نویس این شیوه‌نامه نوشته شده است، اما مسائلی باعث شد که این کار عقب بیفتد. شخص وزیر تأکید دارد که این تفاهم‌نامه سریع‌تر امضا شود و حوزه معاونت هنری هم بر این موضوع تأکید دارد.

وی تأکید کرد: از آنجا که چنین شیوه‌نامه‌ای باید بسیار شفاف باشد، کمی زمان‌بر خواهد بود؛ اما در آینده نزدیک شیوه‌نامه‌ای منتشر خواهد شد.

عوامل فیلم "رستاخیز" با ما همکاری کنند

نوش‌آبادی درباره فیلم‌ "رستاخیز" نیز توضیح داد: درباره این فیلم جلساتی با حضور عوامل آن و رییس سازمان سینمایی برگزار شده است. حقوق مادی و معنوی این فیلم باید تأمین شود و ما سعی داریم به‌تدریج برای رفع اشکال‌های این اثر اقدام کنیم.

وی افزود: "رستاخیز" یکی از فیلم‌های خوب و از همه نظر، قوی است؛ اما مشکل ما درباره تصویر شخصیت‌های این فیلم است که به‌طور واضح نشان داده می‌شود. دوست داریم با اقدام هنرمندانه‌ای مثلاً با استفاده از افکت‌های نوری، این مشکل حل شود تا این فیلم به سرعت روی پرده سینما برود. تصمیم ما اکران این فیلم است، زیرا حیف است که چنین سرمایه‌گذاری مادی و معنوی نادیده گرفته شود. ما از کارگردان و تهیه‌کننده خواسته‌ایم که در این‌باره با ما همکاری کنند زیرا این فیلم ظرفیت زیادی دارد.

حمایت وزارت ارشاد از فعالان قرآنی

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمایت این وزارتخانه از فعالان و خادمان قرآنی، اظهار کرد: حمایت از فعالان و خادمان قرآنی یک وظیفه ملی و دینی است و ما در وزارت ارشاد از چنین اقداماتی پشتیبانی می‌کنیم. این در حالی است که وزارت ارشاد یکی از معاونت‌های خود را معاونت قرآن و عترت قرار داده است. این عزیزان در زمینه بیمه خود هم می‌توانند به سامانه مربوط مراجعه و مدارک خود را ارائه کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره مستمری هنرمندان که حدود 712 هزار تومان است، گفت: ظرفیت ما محدود است و با توجه به اعتبارات محدود، مستمری پرداخت می‌شود و افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند. این‌طور نیست که ما ظرفیت کلانی داشته باشیم و همه‌چیز را بدون ارزیابی و کنترل انجام دهیم. همان محدودیت‌هایی که درباره خبرنگاران وجود دارد، برای هنرمندان هم هست. با این حال، در این‌باره طبق صلاحیت‌ها و چارچوب ضوابط عمل می‌شود.

حسین نوش آبادی, اپرای عاشورا, محمدرسول الله, رستاخیز, لیست, ممنوع الفعالیت,
آمار بازدید : 1,057
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500