ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 18 آبان 1394 - ساعت 14:35:02
چاپ خبر

انتشار آنسامبل نیواک ، کارگاه ترانه کاربردی و بررسی مکتب ویلن یهودی منوهین / سه خبر از موسیقی

انتشار آلبوم موسیقایی بی‌کلام ˝ آنسامبل نیواک ˝ از سوی موسسه˝ راوی، برگزاری کارگاه‌های ترانه کاربردی زیر نظر مسعود امامی و برگزاری نشست بررسی ˝ مکتب ویلن یهودی منوهین ˝ از تازه‌ترین خبرهای حوزه موسیقی است.

انتشار آنسامبل نیواک ، کارگاه ترانه کاربردی و بررسی مکتب ویلن یهودی منوهین / سه خبر از موسیقی

به گزارش هنرآنلاین، آلبوم نیواک شامل قطعاتی از بزرگان موسیقی کلاسیک است که برای نخستین بار توسط گلریز و ژابیز زربخش بصورت فرم دوئت نواخته شده است. آثاری از آروین شولهف، بوهوسلاو مارتینو و رینهولد گلییردر پانزده قطعه دو نوازی که توسط رضا اسدپوربه مدت ۴۰ دقیقه صدابرداری و مسترینگ شده است.

گلریز زربخش ویلن را از کودکی تا دیپلم هنرستان موسیقی دختران نزد ارسلان کامکار فرا گرفت و سپس از ابراهیم لطفی بهره جست. در رشته ویلن مدارک ممتازی را از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان ارمنستان اخذ کرد. و از پروفسور ویکتور خاچاطوریان بهره‌ برد. در چندین جشنواره موسیقی فجر و جوان موفق به رتبه نوازندگی و دریافت تندیس شد.

ژابیز زربخش از کودکی فراگیری پیانو آغاز کرد و در هنرستان موسیقی دختران نوازندگی ویلنسل (چللو) را نزد داوود جعفری امید فرا گرفت. مدارک ممتازی در رشته نوازندگی ویلنسل را از کنسرواتوار دولتی کومیتاس اخذ کرد. در این دوره از دکتر آرمن مسروپیان بهره‌مند شد. در جشنواره‌های موسیقی فجر و جوان موفق به اخذ دیپلم افتخار و تندیس جشنواره شد.

گفتنی است رونمایی آلبوم " آنسامبل نیواک " از سوی موسسه راوی به مدیریت تولید رضا مهدوی با همکاری مکتب تهران پنجشنبه ۲۱ آبان ساعت ۵ بعدازظهر واقع در خیابان آبان جنوبی (دکترعضدی) کوی کیوان شماره هشت با حضور استادان: داود جعفری امید، ارسلان کامکار، ابراهیم لطفی، کیاوش صاحب نسق، هوشیار خیام ، وارطان ساهاکیان و لوریس چکناواریان برپا خواهد بود.

کارگاه‌های ترانه کاربردی زیر نظر مسعود امامی"

کلاس‌های ترانه‌ی کاربردی زیر نظر "مسعود امامی، ترانه‌سرا، خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ از اواخر آبان ماه در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران و با حمایت گروه "نواک" برگزار خواهد شد.

مسعود امامی که از سال ۸۴ تا ۹۰ به‌عنوان مدیر و کارشناس کانون ترانه‌سرایان ایران (سینما ایران)، ترانه‌سرایان جوان زیادی را به جامعه ترانه‌سرایی معرفی کرده است پس از ۴ سال وقفه و این بار با رویکردی متفاوت در قالب کارگاه‌های ترانه کاربردی به جامعه‌ی آموزشی این هنر جذاب بازمی‌گردد.

"فرید مختاری" سردبیر بخش خبری "نواک" در گفتگویی در این باره گفت: "از مدت‌ها قبل گروه "نواک" هدف برگزاری کارگاه‌هایی را با هدف ارتقای سطح کیفی ترانه با رویکردی متفاوت نسبت به ترانه کاربردی را داشت که پس از بررسی‌های کار گروهی و نظرات جمع گروه اعضای "نواک" و برگزاری چندین جلسه، قرار بر این شد که این کارگاه‌ها زیر نظر آقای "مسعود امامی" برگزار شود. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و از اواخر آبان ماه این کارگاه‌ها آغاز خواهند شد.

وى در ادامه نیز افزود: "مسعود امامى" مشغله‌ی فراوانش را دلیل دورى چندساله‌اش از فضاى آموزشى ترانه عنوان کرد و شاید همین موضوع باعث شد تا این اتفاق با ٨ ماه تأخیر رخ دهد.

" مکتب ویلن یهودی منوهین "بررسی می‌شود

نشست پژوهشی موسیقی کلاسیک با عنوان "بررسی مکتب ویلن یهودی منوهین" پنج‌شنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۸ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای ارسباران، شرح زندگی و تحولات مؤثر اجتماعی و سیاسی بر زندگی این هنرمند جهانی، مکتب ویلن یهودی منوهین (به لحاظ شیوه آموزش و سونوریته مطلوب)، مقایسه مکاتب دیگر و تأثیر آن بر پیشرفت نوازندگی ویلن در قرن بیستم با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر موسیقی در این نشست بررسی می‌شود.

این نوازنده ویلن آمریکایی روس تبار، سال ۱۹۱۶ در شهر نیوجرسی آمریکا در یک خانواده مهاجر روس متولد شد. وی در سن پنج‌سالگی نوازندگی ویلن را آغاز و در سن ۱۲ سالگی به آلمان رفت و در یکی شگفت‌انگیزترین کنسرت‌های تاریخ موسیقی جهان سه کنسرتو ویلن باخ، برامس و بتهوون را با ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری برونو والتر اجرا کرد. تأثیر این کنسرت چنان بود که آلبرت انیشتن که در سالن کنسرت حضور داشت منوهین را در آغوش گرفته و گفت: "اکنون دیگر یقین دارم که خدایی در عرش وجود دارد". منوهین در طول حیات هنری‌اش یکی از فعال‌ترین موزیسین‌های تاریخ قرن بیستم بود.

این نوازنده ویلن علاوه بر همکاری با صدها هنرمند نامی عرصه موسیقی در عرصه‌های بشردوستانه و خیریه نیز بسیار فعال بود و به ده‌ها موسسه خیریه و کشف استعداد در مناطق محروم کمک می‌کرد.

وی در سال ۱۹۵۰ در انگلستان موفق به تأسیس مدرسه موسیقی شد و مکتب ویلن خود را تدریس می‌کرد. او موسیقی کلاسیک را به شیوه دوران شکوفایی یعنی دوران قبل از جنگ جهانی دوم آموزش می‌داد.

ده‌ها اجرای صوتی و تصویری از تمام آثار مهم رپرتوار ویلن از منوهین بر جا مانده که بعد از گذشت چند دهه جزو موثق‌ترین ترجمان‌ها از این آثار به شمارمی رود. وی برای نخستین بار تعداد زیادی از آثار آهنگسازان را اجرا کرده بود و در رهبری ارکستر و فن تدریس موسیقی صاحب سبک بود. وی سرانجام ۱۲ مارس ۱۹۹۹ پس از یک عمر فعالیت هنری چشم از جهان فرو بست.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

آنسامبل نیواک, موسیقی, مسعودامامی, مکتب ویلن یهودی منوهین, موسسه راوی,
آمار بازدید : 1,102
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500