ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 18 آبان 1394 - ساعت 14:35:02
چاپ خبر

بوی خوش موسیقی نواحی در کرمان/ سازها در هفته وحدت کوک می شوند

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایرانی بعد از دو سال وقفه در برگزاری چهارم تا هفتم دی ماه امسال همزمان با میلاد حضرت رسول و هفته وحدت با موضوع «شادیانه های موسیقی نواحی» در استان کرمان برگزار می شود.

بوی خوش موسیقی نواحی در کرمان/ سازها در هفته وحدت کوک می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رییس نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در ابتدای نشست خبری این دوره از جشنواره که روز دوشنبه ۱۸ آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به جزییات برگزاری این رویداد موسیقایی توضیح داد: خوشبختانه با مساعدت هایی که انجام گرفته نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به مدت دو سال تعطیل بود با تعیین شورای سیاستگذاری مجددا فعالیت خود را آغاز می کند. این دوره از جشنواره نیز بر اساس تفاهم نامه های بوده که چندی پیش میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان منعقد شده و بنا بر این است که جشنواره به طور مشترک توسط استانداری کرمان  و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.

وی با بیان اینکه ارزش و اهمیت جشنواره موسیقی نواحی ایران کمتر از جشنواره موسیقی فجر نیست به ملی بودن این رویداد هنری اشاره کرد و گفت:به طور حتم جشنواره موسیقی نواحی ابعادی ملی دارد زیرا همه ما می دانیم منبع بسیاری از گونه های مختلف موسیقایی کشورمان از موسیقی نواحی تغذیه می شود و این موضوعی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. به هر حال بنده معتقدم برگزاری جشنواره در استان کرمان ابعاد ملی دارد و من امیدوارم با توجه به تفاهم نامه ای که میان استانداری کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسیده این جشنواره تا سه سال آینده در کرمان برگزار شود. این در حالی است که ما در جشنواره امسال تلاش کردیم تا با تدوین یک برنامه مشخص برای ایجاد یک تفاوت محتوایی نیز کارهایی را انجام دهیم. البته  تقارن جشنواره موسیقی نواحی با هفته وحدت باعث شده است که جشنواره امسال تم شادمانه داشته باشد. ما در دفتر موسیقی سعی کردیم نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های پیشین را بسنجیم، نقاط ضعف را تا حد امکان به حداقل برسانیم و نقاط مثبت را تقویت کنیم.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تاریخ دوران سرپرستی اش نیز به اتمام  رسیده در پاسخ به اینکه این اتمام کار تاثیری در روند برگزاری جشنواره خواهد داشت یا خیر، توضیح داد: جناب مرادخانی برای من به عنوان یک شخصیت حقیقی حکم شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی را صادر کرده اند بنابراین اگر فرد دیگری نیز به جای من بیاید این روند ادامه پیدا می کند. به هر ترتیب بنده درباره حکم جدید معاونت هنری یا پایان مدت سرپرستی ام موضوع را پیگیری نمی کنم چرا که این ماجرا توسط معاونت هنری پیگیری می‌شود و باید آنها به این سوال جواب بدهند، البته من ترجیح می‌دهم بیشتر از این به این سوال جواب ندهم زیرا جشنواره به حاشیه کشیده می‌شود.

هویت موسیقایی ما در گرو موسیقی نواحی است

ایرج نعیمایی دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری این رویداد هنری بیان کرد: هویت ما ایرانی‌ها در ابتدای امر در گرو موسیقی نواحی است زیرا آنچه که ما در کتاب ها و منابع تاریخی مشاهده کردیم بر این مبناست که موسیقی ما دارایی و ثروت ما به حساب می آید. بنده معتقدم موسیقی نواحی ما  با باورها و هویت ملی ما عجین شده است و خوشبختانه برگزاری این جشنواره همزمان با هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) بدون تردید با موضوع جشنواره ما که همان شادیانه هاست بی ارتباط نخواهد بود.

وی ادامه داد: به طور حتم با توجه به امکاناتی که در نظر گرفته شده جشنواره نهم موسیقی نواحی در گستره وسیع تری برگزار می شود. ما در بخش اجراها در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی میزبان گروه های موسیقی نواحی خواهیم بود. این در حالی است که در بخش رقابتی هیات داوران برنامه ریزی مفصلی دارند و در بخش  غیررقابتی هم از پیشکسوتان و استادان این عرصه دعوت کرده‌ایم تا با موضوع «مولود» اجراهایی داشته باشند. در بخش جنبی جشنواره نیز گروه هایی از نقاط مختلف استان کرمان اجراهای خود را برپا می کنند. در حاشیه جشنواره نیز ما میزبان برگزاری هفته فیلم خواهیم بود که در این بخش فیلم های مستند منتخب مرتبط با موسیقی نواحی به نمایش در می آید. ضمن اینکه برگزاری مسابقه عکس در اینستاگرام و تلگرام و انتشار چند مقاله پژوهشی در حوزه مرتبط با موسیقی نواحی از دیگر برنامه های ما خواهد بود. البته ما در موزه هرندی کرمان نیز نمایشگاه سازهای موسیقی نواحی ایران را برگزار می کنیم که به نظر من یکی از اتفاقات جذاب جشنواره امسال خواهد بود.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره بخش تقدیر جشنواره نیز توضیح داد: به هر حال تقدیر از بزرگان موسیقی جزو جدایی ناپذیر جشنواره های موسیقی نواحی است که ما در این دوره تلاش کردیم از جناب محسن حجاریان به عنوان یکی از برترین پژوهشگران عرصه موسیقی نواحی تقدیر کنیم که با توجه به اوضاع جسمانی این هنرمند هنوز نهایی نشده است. در بخش ثبت و ضبط آثار نیز همانطور که می داند خیلی از هنرمندان موسیقی نواحی از طریق فراخوان  نمی‌توانند مطلع شوند. به همین جهت ما گروهی را  تشکیل دادیم که این هنرمندان را در همه شهرستان‌های ایران شناسایی کنند. درباره ثبت و ضبط آثار ارائه شده در جشنواره هم باید بگویم برنامه ما انتشار این آثار است ما همه آنچه را که در این جشنواره ضبط می‌کنیم در اختیار دبیرخانه قرار خواهیم داد و هدفمان این است با رعایت حقوق مولف این آثار منتشر شود.

توریست های خارجی موسیقی نواحی می شنوند

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مدیر اجرایی نهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز در این نشست بیان کرد: بعد از امضای تفاهم نامه‌ای که استانداری کرمان با وزارت ارشاد منعقد کرد بنا بر این شد تا نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با مشارکت استان کرمان برگزار شود، به هر حال بنده بر این باورم موسیقی‌های مختلفی در مناطق جنوبی و شهری استان کرمان رواج دارند و اتفاقا یکی از دلایلی که باعث شد کرمان میزبان این دوره از جشنواره باشد موقعیت فرهنگی استان است. به هر ترتیب  امیدوارم کرمان بتواند میزبان خوبی برای جشنواره موسیقی نواحی باشد و هنرمندان کرمانی هم بتوانند از این جشنواره بهره لازم را ببرند.

وی ادامه داد: طی جلساتی که با مسوولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان برگزار کردیم تلاش داریم با ساماندهی یک کمیته مجزا فضا را به سمتی ببریم که بتوانیم از تورهای داخلی برای دیدن کنسرت ها و برنامه ها استفاده کنیم این در حالی است که برنامه ریزی هایی نیز برای توریست های خارجی انجام گرفته تا آنها نیز از برنامه جشنواره دیدن کنند. این در حالی است که تعدادی از اماکن تاریخی کرمان از جمله ارگ بم و گنجعلی خان میزبان تعدادی از آثار به صحنه رفته در نهمین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان باشد.

نواحی, موسیقی نواحی, کرمان, هفته وحدت, شادیانه های موسیقی نواحی,
آمار بازدید : 1,043
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500