ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : سه‌شنبه 26 آبان 1394 - ساعت 17:41:14
چاپ خبر

شکستن کلیشه ها آهنگسازی فیلم را سخت می کند

خالق«آخرین غزل»، که ساخت موسیقی چند پروژه تصویری را به عهده داشته است، از جایگاه نداشته موسیقی فیلم در ایران گفت و تاکید کرد؛ آهنگساز باید در راستای داستان فیلم، موسیقی بسازد.

شکستن کلیشه ها آهنگسازی فیلم را سخت می کند

داریوش تقی‌پور(اوستا) که هم اکنون علاوه بر فعالیت در گروه خود با عنوان اوستا، ساخت موسیقی یک فیلم سینمایی را انجام داده است، با بیان این مطلب در گفت و گو با موسیقی فارس گفت: ساخت موسیقی فیلم از این جهت که محور اصلی آن بر اساس داستان فیلم می چرخد، با موسیقی‌های دیگری که در طول روز و در کوچه و بازار می شنویم، بسیار متفاوت است. ضمن اینکه تصمیم گیرنده های موسیقی درفیلم، کسانی جز آهنگساز هستند، از کارگردان گرفته تا تهیه کننده و ... همه درخصوص موسیقی فیلم اظهار نظر می‌کنند.
وی با بیان اینکه برای ساخت موسیقی فیلم ، آهنگساز نیازمند این است که از داستان و محتوای فیلم بداند. این در حالی است که او تصمیم گیرنده نهایی نیست و فقط در بخشی از آن صاحب نظر است. موسیقی فیلم همیشه فیلتری اتوماتیک سر راه آهنگساز است که مانع از این می شود آهنگساز خود به تنهایی، آنچه را مدنظر دارد، در موسیقی اش پیاده کند و مورد استفاده قرار دهد. کدام فیلمسازاست که بدون این نیت که با مردم ارتباط برقرار کند، از اکشن گرفته تا مضامین اجتماعی و عاشقانه و ...فیلم می سازد؟ وقتی چنین نیتی پشت ساخت هر فیلم هست، ناخودآگاه حضور عوامل مهم فیلم در موسیقی آن نمود پیدا می کند.
اوستا اضافه کرد: این داستان و این مقوله فیلتر و محدود شدن موسیقی و ملودی در موسیقی های رایجی که هر روزه شنیده می شود، وجود ندارد و خالقان آنها راحت تر و بهتر می‌توانندنظرشان را در موسیقی‌شان بیان کنند. این اعمال نظر در ساخت موسیقی فیلم برای یک آهنگساز بسیار محدود است. چون در عرصه موسیقی فیلم و سینما، فیلمسازان و عوامل فیلم عموما آشنایی چندانی با موسیقی ندارند و این موضوع باعث به وجود آمدن فیلتر بدی برای آهنگساز می شود و دست او را می بندد. این فیلتر پیچیده کار را سخت تر می کند و بعضا آنچه باید، نمی‌شود! چون یک سری از کلیشه‌ها همواره وجود دارند که اگر بخواهد شکسته شود، کار سختی پیش روست و کارگردان معمولا پذیرای آن نخواهد بود.
این نوازنده چیره دست پیانو درپاسخ به اینکه اگر دست آهنگساز در موسیقی باز باشد، منجر به چه خواهد شد، گفت: مسلما اگر دست آهنگساز در ساخت موسیقی فیلم باز باشد،خوب است ولی شخصا بر این عقیده ام که فیلمسازی یک کار گروهی است و مطمئنا چند فکر، بهتر از یک فکر است. من موسیقی فیلم کم کار می کنم اما از وقتی با امیرشهاب رضویان همکاری دارم، در ساخت موسیقی سه فیلم با وی همکاری کرده ام. با وجودی که بین ما دوستی خوبی اتفاق افتاده است، بازهم مشکلات اینچنینی وجود دارد ولی درنهایت همه چیز خوب تمام می شود. درست است که امیرشهاب دست من را درساخت موسیقی باز می گذارد ولی این آزادی به گونه ای نیست که فقط من صاحب اختیار باشم.
نامزد تندیس بهترین آهنگساز در یازدهمین جشن خانه سینماهمچنین گفت: طبیعتا کار تیمی بهتر جواب می دهد. موسیقی هایی که من برای فیلمها می سازم، در ابتدا به صورت طرح است و در واقع اول طرح می زنم و قبل از فیلمبرداری آن طرح را با امیرشهاب رضویان و فرامرز هوتهم(تدوینگر) در میان می گذارم و سه نفری تصمیم می گیریم.  خوشبختانه امروزه این امکان وجود دارد که قبل از استودیو و ضبط نهایی، موسیقی را به گوش عوامل فیلم برسانم و اگر تایید نهایی شد، آن را به ضبط برسانم.
چون سعی داریم در قالب یک تیم پیش برویم و نظرم این بوده که تصمیم‌ها گروهی گرفته شود . عموما در تصمیم گیری های گروهی حاصل کار بسیار بهتر و نتیجه بخش تر است.
داریوش تقی پور، با نام هنری اوستا، پیانیست،آهنگساز و تنظیم کننده ایرانی است.  او تاکنون با خوانندگانی همچون  مانی رهنما، حمیدرضا حامی، قاسم افشار و... همکاری داشته است.
، «محور شرارت»، «مینای شهر خاموش»، «درجستجوی گمشده» و... فیلمهایی هستند که موسیقی آنها توسط این آهنگساز جوان ساخته شده است.

کلیشه, آهنگسازی, فیلم, موزیک متن,
آمار بازدید : 1,133
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500