ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 14 آذر 1394 - ساعت 13:28:44
چاپ خبر

فرج علیپور نشان درجه یک هنری گرفت

شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) به استاد فرج علیپور نوازنده چیره دست و بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان اعطا کرد.

فرج علیپور نشان درجه یک هنری گرفت

فرج پور همچنین قرار است به عنوان نوازنده‌ مهمان در کنسرت‌های «اردشیر کامکار» حضور داشته باشد و علاوه بر آن برنامه‌هایی نیز همراه با استاد «علی‌اکبر شکارچی» دارد.

اعطای نشان دکترا به این نوازنده و آهنگساز نامدار، اتفاقی است که بعد از مدت‌ها رخ داده و برای همین استاد «علیپور» - کمانچه‌نواز نامدار- ضمن اینکه می‌گوید از این اتفاق خوشحال است؛ اما فراموش نمی‌کند که این مساله را بیان کند که پرونده‌اش برای اعطای این نشان مدت‌ها در انتظار پاسخ مسوؤلان فرهنگی بود: «ما در این سال‌ها زحمت‌های بسیاری کشیدیم و کار کردیم و به همین خاطر من از دفتر ارزشیابی که چنین تصمیمی را گرفت، ممنون هستم؛ اما آن‌ها این کار را مقداری دیر انجام دادند. پروندهٔ این ماجرا مدت‌ها قبل مطرح بود و دستوری روی آن صورت نمی‌گرفت تا اینکه در بزرگداشت «هابیل علی‌اف» که در آن تعداد زیادی از نوازندگان برجستهٔ آذری و ایران همراه بود، این گلایه مطرح شد و آن‌ها دوباره پرونده را باز کردند تا ما را در این سال‌های آخر عمر خوشحال کنند و حالا من مثل کودکی هستم که چیز دلنشینی را به دست آورده است.»

این آهنگساز و نوازندهٔ پیشکسوت، البته می‌گوید نمی‌داند که این نشان در زندگیش چه تاثیری داشته است؛ اما فعالیت‌های هنری‌اش به‌‌ همان شکل سابق ادامه پیدا می‌کند: ‌ «ما کارهای خودمان را می‌کنیم. در همهٔ این سال‌ها هم من تمام توانم را برای موسیقی ایران و لرستان گذاشته‌ام و از این به بعد هم همین خواهد بود؛ اما برخی کار‌ها را یک هنرمند به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد، باید نوعی حمایت وجود داشته باشد تا ما بتوانیم کار‌ها و تجربیات خودمان را به نسل‌های جوان منتقل کنیم.»

او می‌گوید قرار است به عنوان نوازندهٔ مهمان در کنسرت‌های «اردشیر کامکار» حضور داشته باشد. «کامکار» این کنسرت‌ها را اوایل شهریور ماه آغاز کرد که البته تعدادی از شهرهایی که برای اجرا در نظر گرفته شده بود، به خاطر آنچه بی‌برنامگی از سوی تهیه‌کننده اعلام شد، لغو شد؛ حالا بعد از مدتی وقفه به خاطر فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، قرار است این کنسرت‌ها بار دیگر از سر گرفته شود و در این میان «کامکار» در نظر دارد این اثر را به صورت آلبوم نیز به انتشار درآورد. از سری جدید کنسرت‌ها قرار است «فرج علیپور» به عنوان نوازندهٔ مه‌مان حضور داشته باشد. او می‌گوید: «این کنسرت‌ها قرار است در بسیاری از شهرهای ایران در دو بخش موسیقی سنتی و محلی برگزار شود و من نیز به عنوان نوازندهٔ کمانچه حضور دارم؛ اما علاوه بر آن قرار است همراه با استاد شکارچی کنسر‌هایی برگزار کنیم و برنامه امان این است که در شهرهایی چون تهران، کرج و بسیاری دیگر از شهرستان‌ها به اجرای برنامه بپردازیم. این کنسرت‌ها به صورت تکنوازی و بداهه نوازی است و قطعاتی از ساخته‌های استاد شکارچی اجرا می‌شود و هر نوازنده‌ای نیز قطعاتی را به صورت تکنوازی ارایه خواهد داد. ما در این برنامه‌ها، هم موسیقی ردیف- دستگاهی اجرا خواهیم کرد و هم موسیقی محلی؛ اما نوازنده‌ها خودشان نیز قطعاتی را به صورت آواز اجرا می‌کنند که اگرچه من در بخش نوازندگی، در موسیقی ردیف- دستگاهی حضور دارم اما تنها موسیقی لری را به صورت آواز اجرا می‌کنیم. این کار نویی است که در آن تعدادی نوازندهٔ کمانچه حضور دارند.»

 «فرج علی‌پور» سال ۱۳۳۷ در خرم‌آباد دیده به جهان گشود و آموختن کمانچه را از‌‌ همان اوان کودکی نزد عمویش آغاز کرد. سال ۱۳۴۸ مردم خرم‌آباد برای اولین بار نوای کمانچه علی‌پور را در صفحه‌های گرامافون با عنوان «دختر دهاتی» و «کیزه و شو» به خوانندگی بهمن اسکینی شنیدند. او سفیر فرهنگی دیار مفرغ، تال و بلوط است. این نوازنده و آهنگساز به‌منظور معرفی موسیقی اصیل لری به جهانیان در کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، بلژیک، انگلیس، سوئد، نروژ، دانمارک، استرالیا، عراق و دبی به اجراهای متعددی پرداخته و بسیار موفق عمل کرده است.

فرج علیپور, شورای ارزشیابی, نوازنده, موسیقی مقامی, لرستان,
آمار بازدید : 1,078
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500