ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 14 دی 1394 - ساعت 13:48:13
چاپ خبر

سعید مدرس: انتظار داشتم انتقادات زیادی به سوی قطعه «مرغ سحر» سرازیر شود

زمستان سال 92 بود که سعید مدرس اولین آلبوم رسمی خود را پس از سال‌ها فعالیت در حوزه موسیقی منتشر کرد. هر چند که آن آلبوم پخش مناسبی نداشت اما توانست بین مخاطبان موسیقی پاپ شنیده شود. حالا او بعد از تجربیاتی که در این دو سال در فضای رسمی موسیقی به دست آورده، مشغول کار روی آلبوم دوم خود است که می‌گوید در آینده نه چندان دور آن را منتشر می‌کند.

سعید مدرس: انتظار داشتم انتقادات زیادی به سوی قطعه «مرغ سحر» سرازیر شود

آلبوم دوم؛ تابستان
او درباره آلبوم جدیدش به «موسیقی ما» می‌گوید: «بعد از آلبوم «ساحل چمخاله»  تعدادی تک‌آهنگ تولید کردم که انشاء الله گزیده‌ای از این تک‌آهنگ‌ها به اضافه چند قطعه تازه را به عنوان آلبوم جدیدم روانه بازار می‌کنم. یکی از اشکالات من این است که زیاد نگاه اقتصادی به آلبوم ندارم و این باعث می‌شود وقتی یک تک آهنگ به قصد گذاشتن در آلبوم می‌سازم، خیلی هیجان دارم که بازخوردهایش را ببینم و آن را زودتر به گوش مخاطبم برسانم و همین موضوع باعث شده که آلبوم تا الان عقب بیفتد. اگر این هیجان را کنار بگذارم، احتمالا بتوانم تا تابستان سال آینده آلبومم را منتشر کنم.»
 
از تک آهنگ ها بازخورد خوبی گرفتم
او درباره فضای آلبوم جدید خود می‌گوید: «آلبوم دومم قطعا پخته‌تر خواهد بود و قطعا با حساسیت زیادی آلبوم بعدی را هم کار می‌کنم. چون «ساحل چمخاله» و قطعاتی که در گذشته داشته‌ام، انتظارات را از من بالا برده است. هرچند که من آلبوم «ساحل چمخاله» را واقعا دوست داشتم و با وجود پخش بدش، بازخوردهای بسیار مثبتی از آن دیدم و الان می‌توانم بگویم ترک «ساحل چمخاله» یکی از قطعات شناخته شده من است. من یک تعداد مخاطب خاص دارم که سال‌ها است با من همراه هستند و در واقع هم آنها سیر تحولات آثار من را شناخته‌اند و آن را دنبال می‌کنند و هم من ذائقه آنها را شناخته‌ام. بنابراین در درجه اول تلاش می‌کنم این مخاطبان را حفظ کنم و راضی نگه دارم و قدم دومم هم این است که به تعداد آنها اضافه کنم. درباره فضای آلبوم هم باید بگویم که از من در ماه‌های اخیر سه تک آهنگ به نام‌های «من حساسم»، «فردا نمی‌شه» و «مرغ سحر» منتشر شده است که بازخورد خوبی از آنها گرفته‌ام. بر همین اساس تصمیم دارم ترجمان حسی آلبومم را به این سه قطعه آخر نزدیک کنم. چون فکر می‌کنم مخاطبانم این جنس کار را از من می‌خواهند و در کنارش باید قطعات پرانرژی هم داشته باشم. همیشه این تاکید در آثارم بوده که ملودی‌ها را با حوصله بسازم و تنظیم‌ها هم روبه پیشرفت باشد.»
 
واکنش ها به مرغ سحر شگفت زده ام کرد
آخرین قطعه ای که سعید مدرس منتشر کرد قطعه «مرغ سحر» بود که با یک ملودی متفاوت شعر آن را بازخوانی کرده بود. او درباره این تجربه می‌گوید: «وقتی این کار را تولید کردم انتظار داشتم هجمه‌ای از انتقادات به سمت آن سرازیر شود اما باز برای چندمین بار به من ثابت شد که پیش‌بینی رفتار مردم اصلا کار ساده‌ای نیست. چراکه بسیار کم نسبت به آن واکنش منفی دیدم. انگار که شنونده تفاوت قائل شده و کاملا این تغییر سبک را درک کرده و بر همین اساس با آن به عنوان یک کار مستقل برخورد کردند. در ضمن چون فضای کار مینور است و سوز خاصی دارد و یک ملودی لطیف برای آن ساخته‌ام، با ترانه سوزناک ملک‌الشعرا بهار هماهنگی خوبی پیدا کرده به همین دلیل انگار زیاد برای کسی ناخوشایند نبوده است.»
 
از تعصب ترسی ندارم
چند ماه پیش بود که یکی از خوانندگان خارج نشین قطعه «مرغ سحر» را بازخوانی کرد که با هجمه‌ای از انتقادات ریز و درشت روبه‌رو شد و با تمام این شرایط، سعید مدرس تصمیم گرفت آن قطعه را بازخوانی کند، آن هم با یک ملودی متفاوت که شاید در چنین شرایطی نیازمند اعتماد به نفس بالایی باشد. او در این‌باره می‌گوید: «من در گذشته تجربه‌ای داشتم که باعث شد امروز دیگر از این تعصبات ترسی نداشته باشم. یک روز شخصی از اصحاب رسانه شیطنتی کرد و بریده‌ای از حرف‌های من را با تیتری همراه کرد که انگار من به موسیقی سنتی توهین کرده‌ام. در آن مقطع خیلی از هوادان موسیقی سنتی به من تاختند، اما به نظرم اکثر این توهین‌ها به خاطر تعصب و برخی هم به خاطر کج‌فهمی بود. این موضوع در آن مقطع کمی برای من ناخوشایند بود و علاوه بر این از این میزان تعصب تعجب کرده بودم. اما تاثیرش روی من این بود که الان دیگر از اینکه با این نوع رفتارها روبه‌رو شوم ترسی ندارم. ما با موسیقی طرف هستیم و این موسیقی یعنی حس آدم‌ها و خلق زیبایی و معنای آن روبه‌رو شدن با موضوعات دیگر نیست. بنابراین نه ترسی وجود دارد و نه اینکه توهینی در کار است. در گذشته شخصی این ترانه زیبای ملک‌الشعرای بهار را با زیبایی هر چه تمام‌تر ساخته بود که اتفاقا برخلاف مفهوم غم‌انگیز ترانه، فضای ماژوری هم دارد. حالا فرض کنید که من جذب ترانه این کار شدم و علاقه داشتم با سلیقه و حال هوای موسیقی خودم، آن را با ملودی دیگری بخوانم. اصلا فرض کنید که این کار مورد اعتنا هم قرار نگیرد و فقط تعداد کمی آن را گوش کنند و لذت ببرند. همین برای من کافی است. من نباید از اینکه ممکن است به یک نفر بربخورد ترس به دلم راه بدهم چون باید کم‌کم این موضوع که آدم‌ها آزادند احساساتشان را در قالب هنر ابراز کنند، جا بیفتد. نباید از برخوردهای متعصبانه ترسید بلکه کسانیکه با این چیزها متعصبانه برخورد می‌کنند، باید کمی رفتارشان را تعدیل کنند.»
 
تولید موسیقی برای من مثل یک نیاز روحی است
یکی از ویژگی کارهای مدرس این است که ملودی و تنظیم قطعاتش را خودش انجام می‌دهد. او درباره اینکه آیا نمی‌خواهد در این زمینه از کسی کمک بگیرد می‌گوید: «من فقط در یک مورد ملودی شخص دیگری را خوانم که آن هم قطعه «کاناپه» است ولی تا الان آهنگ و تنظیم تمام کارهایی که تولید کرده‌ام با خودم بوده است و این کار را هم ادامه خواهم داد. چون هدف من در موسیقی این نیست که صرفا یک آهنگ تولید کنم. تولید موسیقی برای من مثل یک نیاز روحی است و معمولا یک حسی به سراغم می‌آید و تبدیل به آهنگ می‌شود.»
 
در آلبوم جدید با مونا برزویی همکاری نداشته ام
در دوره‌ای که سعید مدرس فعالیت خود را آغاز کرده بود، آثارش در کنار اشعار مونا برزویی توانست بدرخشد که «دنیای وارونه» یک نمونه از این کارها بود. اما در آلبوم «ساحل چمخاله» خبری از این این ترانه‌سرا نبود که مدرس علت آن را متفاوت شدن دغدغه‌های مونا برزویی و تغییر جنس کلام او عنوان کرده بود و گفته بود اگر روزی به ترانه‌ای از او بر بخورم که به سلیقه امروزم نزدیک باشد، حتما از آن استفاده خواهم کرد. حالا بعد از گذشت چندین ماه درباره اینکه آیا باز هم قرار نیست کاری از او با مونا برزویی منتشر شود می‌گوید: «من خیلی در جریان فعالیت‌های ایشان نیستم. همکاری با مونا برزویی یک دوره موفقی از کارنامه کاری‌ام بوده است اما من اساسا در کار و زندگی نگاه روبه جلو دارم و هیچ وقت به گذشته برنمی‌گردم و خودم را تکرار نمی‌کنم. آنها تجربیاتی بودند که باید در آن مقطع اتفاق می‌افتادند و از آنها هم بسیار راضی هستم. اما من همیشه به کارهای نو فکر می‌کنم و خوشبختانه امروزه ترانه‌سراهای خیلی خوب و با استعدادی داریم که کار کردن با آنها هم خیلی هیجان‌انگیز است و هم خیلی به ماهیت کارم تازگی می‌بخشد. تا آنجا که می‌دانم در آلبوم جدیدم هم ترانه‌هایی از منیره صفری، رویا شکیب، احتمالا علیرضا عبدالهی و دیگر دوستان خواهم داشت.»
 
استعداد نوشتن ترانه ندارم
او درباره اینکه هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده که ترانه کارهایش را هم خودش بسراید می‌گوید: «من استعداد نوشتن ترانه ندارم. این کار قابلیتی است که در وجود برخی جریان دارد و متاسفانه من از آن بی‌بهره بوده‌ام. ولی گاهی موضوعاتی به ذهنم می‌رسد که آنها را با ترانه‌سراها در میان می‌گذارم و آنها را تبدیل به ترانه می‌کنند.»
 
کار سایت‌های موسیقی خارج از کشور، دور از اخلاق حرفه‌ای است
بعد از صحبت‌های مسئولان دفتر موسیقی درباره برداشتن قطعات خوانندگان مجاز از سایت‌های موسیقی خارج از کشور، این سایت قطعات اغلب خوانندگان را حذف کرد اما همچنان این قطعات در اپلیکیشین‌های آنها باقی ماند تا باعث ایجاد دردسر برای خوانندگان کشور شود. سعید مدرس هم یکی از هنرمندانی است که به گفته خودش بعد از چندین و چند بار درخواست برای حذف آثارش به نتیجه‌ای که می‌خواسته نرسیده و برای همین تصمیم گرفته این موضوع را رسانه‌ای کند. مدرس می‌گوید: «آثارم به در خواست مکرر من از روی سایت‌های خارجی برداشته شدند منتها این سایت‌ها بدون هماهنگی و نظر من آنها را روی سایت‌شان قرار می‌دادند. ما در گذشته کمی با چشم‌پوشی با آنها رفتار کردیم و سرسختانه مانع پخش کارهایمان نشدیم. اما الان که شرایط برای ما سخت شده و حساسیت‌ها بالا رفته، این سایت‌ها با بر نداشتن آثار ما نشان می‌دهند که هیچ توجهی به حقوق تولید کننده ندارند و هیچ احترامی برای هنرمند قائل نیستند. چراکه علیرغم درخواست‌های مکرر برای حذف آثارمان، همچنان موزیک‌های من روی برخی از اپلیکیشن‌های آنها وجود دارد. من تا الان واکنش جدی نشان نداده بودم اما وقتی دیدم با بی‌توجهی‌شان این قدر به ما توهین می‌کنند، تصمیم گرفتم این موضوع را رسانه‌ای کنم. موضوع دیگر این است که این سایت‌ها با استفاده از اسامی پرمخاطب داخلی برای خود اعتبار کسب می‌کردند و تمرکزشان را روی یک تعداد خواننده که به اعتقاد من  آثارشان محتوای باارزشی نداشت، می‌گذاشتند؛ منظورم یک‌سری از خوانندگان آنطرف آبی است. از این جهت هم باز به نوعی از اسم و اعتبار خواننده‌های داخلی سواستفاده می‌شد، منتها ما در آن زمان چشم‌پوشی می‌کردیم اما الان که حساسیت‌های برای ما زیاد شده، حداقل انتظار این است که رعایت حقوق تولیدکننده را بکنند. آنها از خلاء مسئله کپی‌رایت و اینکه ما دستمان به جایی بند نیست، سواستفاده می‌کنند و بی توجه به خواسته ما فقط برایمان ایجاد دردسر می‌کنند. این کار به نظر من دور از اخلاق حرفه‌ای است.»
 
به خاطر شرایط مجبورم کمی از فضای ویدئو کلیپ فاصله بگیرم
بسیاری معتقدند که کارهای سعید مدرس تصویری است و ترانه‌هایی که می‌خواند با کلیپ معنای ویژه‌ای پیدا می‌کند اما در این مدت او خیلی به سمت ویدئو کلیپ نرفته است که دلیلش را اینگونه بیان می‌کند: «ویدئو کلیپ بخشی است که همیشه حسرت بزرگی در دل من بوده است چون اولا روز به روز امکانات فضاهای تصویری گسترش پیدا می‌کند و دوم اینکه من خیلی به نرم‌افزارهای تصویری مسلط هستم (چه دو بعدی و چه سه بعدی) و تجربه آن را هم دارم اما متاسفانه هیچ بستری برای پخش این ویدئو کلیپ‌ها وجود ندارد. نهایتا می‌توانم آن‌ها را روی چند سایت موسیقی بگذارم که بلافاصله شبکه‌های ماهواره‌ای آن را بدون اجازه پخش می‌کنند و آخرش هم ما باید پاسخ‌گو باشیم. به دلیل عدم وجود کپی‌رایت ما هم دستمان به جایی بند نیست در نتیجه جز دردسر چیزی برایمان نخواهد داشت. به همین دلیل علیرغم اینکه هم ایده و هم امکانات برای به تصویر کشیدن آثارم دارم، چون بستر آن فراهم نیست مجبورم که به قطعه های صوتی بسنده کنم.»
 
کلیپ ها تکنیک دارند، ایده ندارند
مدتی است که در فضای رسمی موسیقی، خوانندگان به ساخت ویدئو کلیپ روی آورده‌اند اما همچنان فضایی رسمی برای انتشار آنها ندارند. سعید مدرس یکی از افرادی است که از گذشته نگاه جدیدی به این مقوله داشته و سعی کرده خلاقانه به آن نگاه کند. می‌گوید به دلیل علاقه‌ای که به این موضوع دارد تکنیک نرم‌افزارها را خودش پیگیری کرده اما دید و تفکری که باعث شده کارهایش به سمت و سوی دیگری برود و ماجرا را از زاویه کلی‌تری نگاه کند، مدیون دوره‌ای است که در کلاس‌های رویین پاکباز دیده است. او درباره کلیپ‌هایی که این روزها در فضای رسمی موسیقی ساخته می‌شود می‌گوید: «در دنیای موسیقی بچه‌هایی هستند که اشرافشان نسبت به مسائل تکنیکی بالا رفته و مثلا در کارهایشان المان‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند و فضاسازی‌های انتزاعی انجام می دهند که تصاویر خیلی خوبی می‌سازند. اما در این میان خلاء‌ای بنیادی وجود دارد که تا وقتی آنها نباشند این آثار نمی‌توانند ارزش هنری داشته باشند؛ آن هم این است که کارهایشان یک ایده کلی ندارد و کلیپ‌هایشان فقط مجموعه‌ای از ویژوآل افکت‌ها و کارهای جدید است. اما این تکنیک نهایتا در خدمت یک ایده قرار نمی‌گیرد که به نظر می‌رسد ضعف عمده بچه‌ها همین است. مشکل از آنجا به وجود می‌آید که این بچه‌ها بیشتر تکنیکی هستند تا اینکه یک فسلفه فکری یا مطالعات علوم انسانی داشته باشند و بیشتر یک‌سری از تکنیک‌ها را به نمایش می گذارند که اتفاقا در این بخش پیشرفت هم داشته‌اند ولی در نگاه کلی کارها بی‌مغز است و از نظر من آنها فقط یک‌سری مشق هستند که راه درازی برای به نتیجه رسیدن باید بپیمایند.»

سعید مدرس در انتها می‌گوید تمام تلاش خود را می‌کند تا در صورت مهیا شدن شرایط در بهمن ماه کنسرتی را روی صحنه ببرد که اجرای گزیده‌ای از تمام آثارش خواهد بود.

منبع:موسیقی ما

سعیدمدرس, مرغ سحر, پاپ, موسیقی,
آمار بازدید : 1,032
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500