ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 30 دی 1394 - ساعت 14:32:31
چاپ خبر

جشن تولدی برای «فرهاد» با حضور الهی قمشه‌ای

نشستی به یاد «فرهاد مهراد» و در سالروز تولدش در شهرکتاب فرشته برگزار شد.

جشن تولدی برای «فرهاد» با حضور الهی قمشه‌ای

به گزارش ایسنا، فرهاد مهراد از خوانندگان و آهنگسازان صاحب سبک و از نخستین پیشگامان سبک راک در موسیقی ایران، متولد 29 دی‌ماه 1322 در تهران بود. او که یکی از سیاسی‌ترین خوانندگان ایرانی به‌شمار می‌رود که با ترانه‌هایش نقش به‌سزایی در جنبش مردمی سال 57 داشت و از ترانه‌های مهم آن دوره او می‌توان به «مرد تنها»، «جمعه»، «آیینه‌ها»، «شبانه ۱و۲»، «گنجشکک اشی‌مشی» و «کودکانه» اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین ترانه‌های او که در زمستان 57 سروده شد، ترانه انقلابی «وحدت» بود که خیلی‌ها آن را با نام «والا پیامبر محمد» می‌شناسند. فرهاد صدایی مخصوص به خود داشت و این صدا با نوع نگرش سیاسی - اجتماعی او نیز تلفیق شد. تمام این‌ها سبب شد تا آثارش سرشار از حقیقت و آگاهی باشد.

در مراسمی که با حضور پوران گلفام - همسر زنده‌یاد فرهاد - و چهره‌هایی مانند دکتر الهی قمشه‌ای برای یادمان سالروز تولد فرهاد تدارک دیده شده بود، نخست نوشته‌ی بهروز غریب‌پور - نویسنده و کارگردان تئاتر - توسط شکوفه شهیدی خوانده شد.


غریب‌پور در این نوشته گفته بود: «فرهاد را گذر زمان داوری کرد و ثابت کرد که مدعیان با خواننده‌ای درافتادند که امتیازهای ویژه‌ای دارد. زنگ صدایش، صدای رسا، اما زخم‌خورده‌اش و بالاتر از آن، دل ریش‌ریش و غصه بی‌پایانش تقلیدناپذیر بود و هست. و زمان یک‌بار دیگر ثابت کرد که بی‌خود و بی‌جهت غربالگری نمی‌کند، و بی‌ترس و واهمه بسیاری را از صافی خود می‌گذراند. تردیدی نیست که در پدید آمدن فرهاد آهنگساز و ترانه‌سرا نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشتند؛ اما این نقش بی‌وجود امتیازات فرهاد بی‌اثر می‌ماند. فرهاد تجسم واقعی این شعر حضرت سعدی است: تو عاشقان مسلم ندیده‌ای سعدی، که تیغ بر سر و سر بنده وار در پیشند.»

در این مراسم که 29 دی‌ماه برگزار شد، فیلمی مستند از زنده‌یاد فرهاد مهراد برای حاضران پخش شد.

فرهاد نخستین‌باری که در ایران کنسرت برگزار کرد، 10 دی‌ماه 1373 بود که مطابق با شب سال نوی میلادی و مصادف با عید مبعث بود. پس از آن نیز بار دیگر در سال 1378 کنسرتی داشت. از کنسرت دوم تا آنجا که می‌دانیم فیلمی وجود ندارد، ظاهرا قرار بر این بوده که فیلمبرداری شود و خود فرهاد موافق با فیلمبرداری نبوده و در نهایت، فیلمی از آن اجرا وجود ندارد. برای اجرای نخست هم یکی از شروط مسوولان وقت وزارت ارشاد برای دادن مجوز، این بود که فیلمبرداری انجام نشود؛ اما ظاهرا همکاران موسسه «باران» با هندی‌کم فیلمبرداری از بالکن سینما سپیده انجام داده‌اند. فیلم طبیعتا کیفیت خوبی ندارد، اما به‌لحاظ تاریخی ارزشمند است. یکی از نکات این فیلم اجرای قطعه «وحدت» است که به‌دلیل نیاز به گروه کُر، فرهاد در هیچ‌کدام از کنسرت‌هایش آن را اجرا نکرده بود، اما در این اجرا استثنا اجرا شده است.


ماکان اشگواری - نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «کماکان» - نیز در بخشی از این مراسم به اجرای قطعاتی از زنده‌یاد فرهاد پرداخت.

فرهادمهراد, تولد, استادالهی قمشه ای, شهرکتاب, فرشته,
آمار بازدید : 948
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500