ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 - ساعت 12:57:00
چاپ خبر

ساز «بالابان» ثبت ملی می‌شود

یک کارشناس میراث فرهنگی از ثبت ملی ساز «بالابان» در فهرست میراث ناملموس خبر داد و درباره کنسرت‌های بهاری‌اش نیز سخن گفت.

ساز «بالابان» ثبت ملی می‌شود

محمدصادق اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: 19 اسفندماه آیین ملی نوروز در موزه‌ی ملی برگزار شد و من با همراهی گروه «ایل» قطعاتی محلی را با آوازهای بهاری که خودم آن‌ها را ساخته‌ام، اجرا کردیم.

او ادامه داد: اعضای گروه «ایل» را صادق چراغی (بالابان)،‌ مجید و مرتضی یگانه‌راد (کوبه‌ای)‌ و من (آواز) تشکیل می‌دهند که اتفاقا قرار است با تعداد نوازندگان بیشتری، همین قطعات بهاری را به‌ مناسبت بزرگداشت فردوسی در پاریس اجرا کنیم.

این خواننده بیان کرد: در این اجرا، قطعاتی با کلام و تصنیف‌هایی ساخته‌ی صادق چراغی اجرا می‌شوند و اشعاری بهاری از فردوسی، مولانا‌، شفیعی‌کدکنی‌ و چند قطعه‌ی فولکلور روی صحنه خواهد رفت. در این اجرا، ترکیب ما بزرگ‌تر خواهد شد و نوازندگان عود، سنتور‌، کمانچه‌ و سازهای کوبه‌ای هم کنار ما خواهند بود.

اسحاقی از برگزاری یک کنسرت در بناهای تاریخی تهران هم خبر داد و گفت: قرار است پس از تعطیلات نوروز، در تعدادی از مکان‌های تاریخی تهران مثل کاخ سعدآباد، کاخ نیاورا‌ن و باغ نگارستان‌ اجراهای بهاری داشته باشیم و با علاقه‌مندان این موسیقی دیدار کنیم.

این کارشناس میراث فرهنگی همچنین توضیح داد: در حال حاضر مشغول تشکیل پرونده‌ای برای ساز «بالابان» هستیم تا برای ثبت آن در فهرست آثار ملی اقدام کنیم. پس از تعطیلات نوروز نیز این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

بالابان, ثبت ملی, میراث ناملموس,
آمار بازدید : 884
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500