ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : یک‌شنبه 22 فروردین 1395 - ساعت 14:39:11
چاپ خبر

آواز ایرانی حفظ می شود همانطور که حافظ و سعدی ماندگار شد

غلامرضا رضایی چندی پیش آلبومی با عنوان «اوسنه» منتشر کرد که لهجه خراسانی داشت و در آن از ادبیات کهن خراسان استفاده کرده بود.

آواز ایرانی حفظ می شود همانطور که حافظ و سعدی ماندگار شد

به گزارش رادیوپدیده به نقل از موسیقی ما، رضایی این روزها بسیار پرکار است، از طرفی قرار است اردیبهشت ماه با گروه «برافشان» به صحنه رود و از طرفی دیگر قرار است آلبوم «گفت و شنید» را به آهنگسازی پیمان سلطانی منتشر کند. این هنرمند همچنین تابستان در نیاوران به صحنه می رود. رضایی از شاگردان «محمدرضا شجریان» است و خود شاگردان بسیاری از جمله «مهدیه محمدخانی» را تربیت کرده است:
 
 
*  درباره نقش رسانه ملی یعنی صدا و سیما برای ترویج موسیقی ایرانی و کاستی هایش چه نظری دارید؟ به نظر می‌رسد همواره فعاليت‌هايي انجام مي شود اما هميشه با مشكلاتى روبرو هست .
‎بي ترديد صدا وسيما مي‌تواند براي ترويج موسيقى اصيل ايرانى موثر باشد . آنچه باعث آسيب جدي در روش مديريت بخش موسيقى صدا وسيما شده است، نوع نگاه مناسبتى به موسيقى و به خدمت گرفتن مجريان خاص موسيقى است. هنرمندان متفكر و مستقل در اين بخش به خدمت گرفته نمي‌شوند و اگر هم بشوند، مداوم نيست و به صورت فصلي است و چون شرايط براي همه  هموار نيست، بى‌ترديد  نوعى خاص از موسيقى و تفكر موسيقايي مي‌تواند  در آنجا كار كند . وگرنه رسانه بزرگى چون صدا و سيما بايد گوش و ذهن مخاطب خود را با موسيقى اصيل ايرانى بيشتر آشنا كند و البته بايد به سلايق ديگر نيز توجه كند . به نظر من در حال حاضر این سازمان آنچنان كه بايد به موسيقى اصيل ايرانى در شان هفتاد  ميليون ايرانى توجه نمي‌كند و بايد نظر مديران سازمان نيز درين زمينه بررسى شود .

 
*  انتشار آلبوم اوسنه چه بازخوردی در میان خراسانی ها داشته است؟ خودتان چقدر از کیفیت و فروش این اثر رضایت دارید؟‌
-اين اثر در ميان خراسانيان و غير خراسانيان بسيار باز خورد مثبتى داشته است . من اين كارم را بسيار دوست دارم. چند سال پس پيشنهاد دوست گرانقدرم جناب هاشم نيا  در باره چگونگى اجرا و توليد اثر فكر كردم و سرانجام به اتفاق دوست ارجمندم جناب مزدا انصاري كه آهنگساز اثر است و همراهى  اديب ارجمند جناب دكتر  مرتضى كاخى و همراه گرامى جناب داود موسايي اين اثر توليد شد. با توجه به  اينكه اثر به تازگی توزيع شده، هنوز در جريان فروش اثر نيستم ، اما خبر خوش استقبال را داريم .

 
*  چرا عواید این آلبوم به بیماران ام اس تعلق گرفت؟
- تهيه كننده اثر گالري بوم بوده است و ما با توجه به پيشنهاد تهيه كننده بسيار استقبال كرديم و خوشحال شديم كه همه عوايد اين اثر به بيماران ام اس تعلق بگیرد.  

 
*  فضای شنیداری مردم نسبت به موسیقی ایرانی چیست؟خیلی ها معتقدند مردم کار خوب را از کار بد تشخیص می‌دهند و دلیل بی‌اعتنایی مردم به موسیقی ایرانی به دلیل تکرار آلبوم‌ها و حتی کنسرت‌های آن است؟

- فضاي شنيداري فضاي خوبى نيست؛ اما مردم بسيار به موسيقى خوب و موسيقى اصيل علاقه مند هستند. امسال استقبال خوبى امسال از جشنواره فجر شد و اين خود بهترين دليل دوستى مردم با موسيقي است. اگر اثري خوب ارائه شود، مردم آن را بسيار دوست خواهند داشت، چون صاحب تشخيص هستند . بايد تلاش كرد و اثري در شان موسيقى ، هنرمند و مردم توليد كرد .

 
*  ایده آلبوم شما با نام «گفت و شنيد» با پیمان سلطانی چگونه شکل گرفت؟‌
دو سال پيش به پيشنهاد جناب سلطانى اين ايده شكل گرفت . از جمله موارد خاص در اين اثر همراهى دوست و خواننده ارجمند جناب دكتر سعيد شفييون  در بخش كلام  با من است . من و ايشان به همراه جناب سلطانى در مورد چگونگى اثر  ساعت‌ها فکر كرديم و  در نهايت بر روي اشعار جناب نظامى گنجوي  اتفاق نظر شد . اين اثر توسط نوازندگان اركستر فيلارمونيك ارمنستان اجرا شد. دكلمه اشعار توسط جناب «يارتا ياران» انجام شد و امیدواریم امسال منتشر شود.
 
  چرا تصنیف خوانی رواج پیدا کرده ؟چه عواملی منجر به این رویه شده است؟
كم حوصلگي و روزمرگى و عدم توجه  دوستان هنرمند  به اجراي درست، عدم در ك شرايط مردم و عدم استفاده صحيح از كلام منجر به اين اتفاق شده است كه البته به نظرم كوتاه مدت است . مردم به آواز زيبا و اجراي درست گوش خواهند كرد و  دوستى مردم با آواز ماندگار خواهد بود  و البته در كنار آواز تصنيف خوانى نيز نياز جامعه   و ركن شا خص فرم موسيقى ايرانى است.

 
*  به نظر شما حفظ میراث آواز ایرانی دراین شرایط که همه تصنیف می‌خوانند به عهده چه کسی است .
- ما آواز هاي سترگى از بزرگان آواز چون استاد طاهرزاده ، استاد تاج ، استاد اديب ، استاد بنان ، استاد شجريان و استاد شاهزيدي و استاد ناظري بزرگانى ديگر .....داریم؛ هنرآموزان و مجريان آواز  و خوانندگان با كمى دقت  و پژوهش و شنيدن آواز اين بزرگان  مي‌توانند فاصله آواز خوانى  امروز را با اين بزرگان لمس كنند. ما با اين همه مرجع  و اثر آوازي  با تحقيق و پژوهش و از خود گذشتگى و باز سازي روش تدريس آواز ايرانى ، درك  صحيح از زمانه ، شناخت ادبيات كلاسيك و معاصر مي‌توانيم اين ميراث را حفظ كنيم  و بى ترديد اين اتفاق خواهد افتاد؛ همانگونه كه سعدي و حافظ و .... حفظ شدند. دلسوزان آواز ايرانى كه بسيارند و همه جوان و در حال تجربه كردن و همه خوب خوان ، اين چراغ را فروزنده پاس مي‌دارند روشن نگاه مي‌دارند .

غلامرضارضایی, اوسنه, لهجه, خراسانی, ادبیات کهن,
آمار بازدید : 872
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500