ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : سه‌شنبه 29 فروردین 1396 - ساعت 19:18:44
چاپ خبر

آرش کامور: من باز هم درگیر عطار خواهم بود

آهنگساز آلبوم «عطار» در مراسم رونمایی از این اثر، گفت: من باز هم درگیر عطار خواهم بود، زیرا برای عطار، یک سال کم است.

آرش کامور: من باز هم درگیر عطار خواهم بود

به گزارش مای ریتم، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «عطار» به خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی آرش کامور، ۲۸ فروردین‌ماه در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم، کسانی مانند علی‌اکبر صفی پور - مدیرعامل بنیاد رودکی -، بهرام جمالی - مدیر انجمن موسیقی ایران -،‌ مجید ملانوروزی - مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد -، شهرداد روحانی - رهبر ارکستر سمفونیک تهران -،‌ فریدون شهبازیان - رهبر ارکستر ملی -،‌ مسعود فروتن - مجری و بازیگر -،‌ سیدسعید سرابی - مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی - و حمید گرمابی - نماینده نیشابور در مجلس - حضور داشتند.

رونمایی از آلبوم موسیقی «عطار» با زنگ و ضرب و نقالی اشعار عطار توسط مرشد نقیب‌زاده آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، علی‌اکبر صفی‌پور - مدیرعامل بنیاد رودکی - با اشاره به حضور جمعیتی که برای رونمایی از این آلبوم آمده بودند، گفت: این روح عطار است که عزیزان علاقه‌مند را به این مراسم می‌کشاند. این آلبوم کار بسیار ارزشمندی است که با فاصله کمی از روز بزرگداشت عطار، مراسم رونمایی از آن برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم در تهران، فرصت ذی‌قیمتی است که علاقه‌مندان به این شاعر دور یکدیگر جمع شوند و از سرچشمه جوشان او فیض ببرند.

او ادامه داد: بیشترین فعالیت‌های بنیاد رودکی در حوزه هنر، بویژه موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی است و وظیفه‌اش تولید آثاری است که به نزدیکی موسیقی و محتوای بی‌نظیر ادب فارسی منجر شود. ما نگرانیم که زبان فارسی در نقاط دور و نزدیک در خطر است. یکی از نکات مهم آن، فاصله موسیقی و شعر اصیل ماست که وظیفه ما را نیز دشوار می‌کند و در کنار آن، استفاده از موسیقی برای داشته‌های کهن ماست. این نکات کافی است تا ورود ما به این بخش جدی‌تر شود.

وی اظهار کرد: مجموعه بنیاد رودکی با همراهی معاونت هنری، جمع خوبی را برای کمک و مساعدت در این کارها تشکیل می‌دهد. این بنیاد به‌خاطر امکاناتی که دارد، اعلام آمادگی می‌کند که از این‌گونه آثار بیشتر حمایت کند.

صفی‌پور با بیان این‌که ما برای شهر نیشابور در سال ۹۵ سه کار انجام دادیم، توضیح داد: اولین کار، آماده‌سازی کتاب نوروزنامه بود که منتشر شد. کار بعدی، اثر بهروز غریب‌پور و تولید «اپرای عروسکی خیام» است که روزهای آخر آماده شدن را می‌گذراند. این کار که کار بزرگی است، باید در نیشابور نیز روی صحنه برود. سومین کار نیز همین آلبوم «عطار» است که امروز رونمایی می‌شود.

در ادامه این مراسم، موزیک ویدیوی قطعه «مستی» از این آلبوم پخش شد.

امیر خوراکیان - معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی - نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: امیدواریم روزی برسد که براساس مقررات حاکم بر فضای مجازی، در خانه‌ی خواننده یک اثر را بزنیم و بگوییم، این سهم تو از انتشار اثرت در فضای مجازی است.

علیرضا بدیع - شاعر - که اجرای این مراسم را برعهده داشت، اعلام کرد که پیامی به دستش رسیده و در آن، محمدرضا شفیعی کدکنی - شاعر - به حاضران این مراسم و آرش کامور - آهنگساز آلبوم عطار - سلام ویژه رسانده است.

او سپس از وحید تاج، آرش کامور و مرتضی گازرانی - عضو گروه سروشان و کارگردان موزیک ویدیوی مستی - دعوت کرد تا برای دادن توضیح‌هایی درباره این آلبوم روی صحنه بیایند.

آرش کامور - آهنگساز - با بیان این‌که آلبوم «عطار» شامل ۱۱ قطعه موسیقایی است، گفت: تلاش من برای عزیزانی بوده که علاقه‌مند شعر و موسیقی ایرانی هستند و کودکانی که در آینده، به سن و سال من می‌رسند.

وحید تاج - خواننده - نیز اظهار کرد: من آرش کامور را از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه موسیقی سوره می‌شناسم. از همان ایام با روحیات او آشنایی داشتم و می‌دانستم چقدر با شعر سر و کار دارد و شعر برایش مهم است. او ساز می‌زد و شعر می‌خواند. حدود یک سال پیش، به من زنگ زد و شعری از عطار را به آواز خواند. وقتی من پشت تلفن این شعر را شنیدم، از او پرسیدم این برای کنسرت است؟ او گفت نه، می خواهم برای آلبوم استفاده کنم و من سریع گفتم، کی برای ضبط بیایم؟

او با اشاره به این‌که پروسه ساخت این آلبوم یک سال طول کشید، ادامه داد: من برخی قطعات را به‌خاطر حساسیت‌هایی که خودم و آرش کامور داشتیم، دو - سه بار خواندم. شاید اگر دوباره به آلبوم گوش دهم، دلم بخواهد یک‌بار دیگر نیز آن را بخوانم. ما تلاش کردیم مضامین اشعار عطار را پیاده کنیم. همچنین من افتخار همکاری در دو پروژه را با بهروز غریب‌پور دارم و می‌دانم چقدر شعر را به آواز خواندن سخت است و اگر خواننده و آهنگساز درک نکند، ممکن است مفاهیم، اشتباه به گوش مخاطب برسد.

در ادامه، کامور با اشاره به حضور شهرداد روحانی در این مراسم، گفت: شاید ۹ یا ۱۰ سال داشتم که فیلمی را از شهرداد روحانی دیدم و باورم نمی‌شد یک ایرانی می‌تواند به کجا برسد. یکی از عزیزانی که باعث شد من امروز در فضای موسیقی تا اینجا کشیده شوم، شهرداد روحانی است. همچنین از معلم دیرین‌ام، بهرام جمالی بسیار آموخته‌ام.

بخش بعدی این مراسم، به پخش ویدیویی از دختر خردسالی اختصاص داشت که غزلی از عطار را خواند.

در ادامه توسط مجری اعلام شد که نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی به نیت سیمرغ عطار، ۳۰ عدد از این آلبوم را می‌خرد.

بهرام جمالی - مدیرعامل انجمن موسیقی ایران - فرد دیگری بود که برای سخنرانی پشت تریبون رفت و اظهار کرد: صحبت درباره ادبیات و موسیقی ایران فراوان است. زمانی که توفیق مدیریت گروه موسیقی دانشگاه سوره را داشتم، از کنار کلاسی رد می‌شدم و دیدم صدای ساز و آواز می‌آید. این صدا متعلق به وحید تاج و آرش کامور بود که از همان زمان، حکایت آتش زیر خاکستر نهفته را داشتند. من چند سالی شاهد بالندگی و کار خستگی‌ناپذیر این دو عزیز بودم و امروز از برکات آن روزهاست. باعث افتخار همه ماست که صدای تلاش این دو عزیز را در قالب آلبوم موسیقی عطار می‌شنویم.

او با بیان این‌که زبان فارسی و موسیقی ایرانی، از دوستان قدیمی یکدیگر هستند، اظهار کرد: هر کدام از آن‌ها حذف شود، موجب تضعیف دیگری خواهد شد و قوت آن‌ها به کنار هم قرار گرفتن درست‌شان است. معتقدیم اگر زبان را از درون جامعه بیرون بکشیم، آن جامعه تار و پود خود را از دست می‌دهد. از این جهت، عطار بزرگ همچنان زنده است و نفس و اندیشه‌های او موجب زندگی ما شده است.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران همچنین گفت: بدون هیچ نیتی، ۵۰۰ اثر از این آلبوم را می‌خرم و به هنرمندان تقدیم می‌کند.

در ادامه، آلبوم موسیقی عطار شامل ۱۱ قطعه موسیقایی بر مبنای اندیشه‌های عطار توسط عوامل آن رونمایی شد. پس از این رونمایی، کامور گفت: گرافیست پوستر این اثر، ناصر نصیری است.

او همچنین گفت: حضور نوازندگان آذری‌زبان در این اثر به جد دیده می‌شود و موسیقی آذربایجانی عاشق‌پیشگی را به این آلبوم داده است. من تلاش کردم پیوندی میان موسیقی آذری و ایرانی به‌وجود آورم.

سپس نوازندگان این آلبوم معرفی شدند که شامل میثم مروستی، حسین رضایی‌نیا، درشن آنند، شایان ریاحی، حامد حبیب‌پور، عیسی شکری، سهیل‌ الله دادیان،‌ حسین قاسم‌زاده، مریم خدابخش، نوید مثمر، حسین عطاپور،‌ شایان شکرابی، آتنه اشتیاقی و علیرضا دریایی بودند.

بخش دیگر این مراسم شامل عطارخوانی سارا میرایی - بازیگر خردسال - و دکتر احمدی از آذربایجان بود. سپس قطعاتی از این آلبوم توسط آرش کامور، وحید تاج و شایان شکرابی - نوازنده پیانو - و حامد حبیب‌پور - نوازنده سازهای کوبه‌ای - اجرا شد.

سیدسعید سرابی - مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی - سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی گفت: ما قصد داریم تعدادی از این اثر را بخریم و بین هنرمندان خراسانی توزیع کنیم. امیدواریم در مرکز خراسان رضوی نیز در قالب یک جشن، از این آلبوم رونمایی شود.

سپس به دعوت مجری، فریدون شهبازیان - رهبر ارکستر ملی - روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه گفت: ای کاش این کار را شنیده بودم و می‌توانستم درباره آن صحبت کنم. من صدای وحید تاج را دوست دارم. با آقای صفی‌پور درباره این اثر صحبت می‌کردیم و او می‌خواست ما بتوانیم با ارکستر ملی این اثر را اجرا کنیم، البته این موضوع به آقای کامور بستگی دارد که بتواند پارتیتور این اثر را برای ارکستر آماده کند تا با صدای وحید تاج آن را اجرا کنیم که البته این کار سختی است. ان‌شاءالله من کار را می‌شنوم و اگر علاقه‌مند باشم با ایشان صحبت می‌کنم.

او با بیان این‌که مردم نیشابور خیلی به من لطف دارند و آثارم را در مزار خیام پخش می‌کنند، اظهار کرد: من به‌خاطر این موضوع به خودم می‌بالم. قصد داشتم اثری را که سال‌ها قبل روی رباعیات خیام نوشته‌ام و دوست عزیزم، محمدرضا شجریان به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کرد، در کنار او با ارکستر ملی اجرا کنم که البته امکان این کار وجود ندارد و تصمیم دارم از همایون شجریان برای اجرای آثار پدرش، از جمله این قطعه‌ی چهار موومانی با همراهی ارکستر ملی دعوت کنم.

او با آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان افزود: امیدوارم یک مراسم رونمایی در نیشابور برای این آلبوم گرفته شود، جایی که خالق اشعارش متعلق به آنجاست و ارکستر ملی این قطعه را در آنجا اجرا کند.

برای پخش آنلاین آلبوم «عطار» با صدای وحید تاج اینجا را کلیک کنید.

عطار,آلبوم عطار,آرش کامور,وحید تاج,روز جهانی عطار,تالار رودکی,همایون شجریان,محمدرضا شجریان,شجریان,خیام
آمار بازدید : 1,323
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500