ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : یک‌شنبه 24 اردیبهشت 1396 - ساعت 11:42:52
چاپ خبر

آلبوم جنجالی «بیداد» پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان دیجیتالی شد

آلبوم موسیقی «بیداد» ساخته پرویز مشکاتیان و با خوانندگی محمدرضا شجریان که سال ۱۳۶۴ تولید و به صورت نوار کاست منتشر شده بود، همزمان با شصت و دومین زادروز مشکاتیان، به صورت دیجیتالی با ۵۰ درصد تخفیف منتشر شد.

آلبوم جنجالی «بیداد» پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان دیجیتالی شد

آلبوم «بیداد» که یکی از جنجالی‌ترین آثار موسیقی دهه شصت با صدای شجریان و آهنگسازی مشکاتیان محسوب می‌شود این روزها از طریق سایت بیپ تونز به صورت دیجیتالی منتشر و در دسترس مخاطبین موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

در بخشی از آلبوم «بیداد» از شعر  «یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد/ دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد» استفاده شده و اهالی موسیقی به خوبی به یاد دارند که اجرای این شعر توسط شجریان، در آن دوران با چه برداشت‌ها و زحمت‌های مختلفی از سوی برخی سیاسیون مواجه شد و دست‌اندرکاران این آلبوم را به فشارهایی روبرو کرد.

گفتنی است، پرویز مشکاتیان در این آلبوم از اشعار حافظ و سعدی بهره برده است؛ این آهنگساز عنوان «بیداد» را از نام یکی از گوشه‌های دستگاه همایون گرفته بود. نیمه ابتدایی این آلبوم نیز در همین دستگاه نوشته شده است و در نیمه دوم، موسیقی در دستگاه‌های همایون و شور قرار دارد. البته قطعه «بیداد» که در آلبوم با نام «مقدمه» ارائه شده، ‌ یکی از فاخرترین آثار بی‌کلام ایرانی است. این اثر از همنوازی ارکستر سازهای ایرانی تشکیل شده که با ریتمی آرام آغاز و پس از تثبیت فضا، به موسیقی ضربی پیوسته و پس از آن در انتهای اثر ریتم به اوج رسیده و قطعه به پایان می‌رسد.

بسیاری از موزیسین‌های شناخته شده ایرانی در این اثر همکاری کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به محمدرضا لطفی، فرخ مظهری، زیدالله طلوعی، جمشید عندلیبی، اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، ناصر فرهنگفر و غلامحسین بیگچه خانی، پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان اشاره کرد.

منبع: ایلنا

محمدرضا شجریان,استاد شجریان,شجریان,استاد محمدرضا شجریان,بیداد,آلبوم بیداد,پرویز مشکاتیان,محمدرضا لطفی,فرخ مظهری,زیدالله طلوعی,جمشید عندلیبی,اردشیر کامکار,ارسلان کامکار,ناصر فرهنگفر,غلامحسین بیگچه خانی
آمار بازدید : 990
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500