ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : شنبه 6 خرداد 1396 - ساعت 11:31:16
چاپ خبر

در مراسم رونمایی از آلبوم تصویری «دوران عشق» مطرح شد؛

سالار عقیلی: مردم از آواز و موسیقی ایرانی دور شده‌اند/ صدا و سیما مقصر است

مراسم رونمایی از آلبوم جدید سالار عقیلی به نام «دوران عشق»، صبح روز پنجشنبه با حضور این خواننده و برخی دیگر از اهالی هنر و رسانه در شهر کتاب ابن سینا برگزار شد.

سالار عقیلی: مردم از آواز و موسیقی ایرانی دور شده‌اند/ صدا و سیما مقصر است

آلبوم «دوران عشق» که پیش از این در اسفند ماه سال 95 منتشر شد از ساخته‌های جمشید صفرزاده است که برای آنسامبل کاملاً ایرانی در دستگاه چهارگاه تصنیف شده است. نوازندگان گروه «سور» متشکل از علیرضا دریایی، مجید مولانیا، صابر سوری، امین دادوری، حسین رضایی‌نیا، مهدی بصیرت‌منش، بهزار حسن‌زاده و حمید قنبری در این اثر نوازندگی کرده‌اند.

مراسم رونمایی از این آلبوم پنجشنبه چهار خرداد از ساعت 9 و نیم تا یازده صبح برگزار شد، در این مراسم حریر شریعت‌زاده همسر و همچنین فرزند سالار عقیلی به همراهی فخرالدین صدیق شریف بازیگر سینما و مجید مولانیا نوازنده تار و از اعضای گروه «سور» نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سالار عقیلی گفت: آلبوم «دوران عشق» حاصل زحمات جمشید صفرزاده و گروه سور است که چند سالی هست در خدمتشان هستم و به زودی نیز کار دیگری با آهنگسازی صفرزاده منتشر خواهم کرد. سپاسگزارم از مجید مولانیا بنیان‌گذار این گروه که موجب رسیدن این اثر به دست شما شد.

این خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد: ما تلاش کردیم کارمان را در «دوران عشق» به گونه‌ای انجام دهیم که به اثری ماندگار تبدیل شود و برای همین هم به سراغ دستگاه چهارگاه رفتیم که به ندرت در موسیقی ایرانی استفاده می‌شود. دلیل فراموش شدن چهارگاه نیز چیزی جز دشوار بودنش نیست. این دستگاه فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و مثلا در گوشه‌های حصار و مخالف نت‌ها در جایی قرار می‌گیرند که خواننده ناچار می‌شود از اوج صدایش استفاده کند و همین امر بر او دشوار می‌آید.

وی افزود: ما در «دوران عشق» گوشه منصوری را اجرا کرده‌ایم که با حضور نوازنده جوان و بااستعداد کمانچه و ویلن علیرضا دریایی حاصل خوبی هم به دست آوردیم. حدود 20 سال پیش که در خدمت استاد صدیق تعریف تلمذ می‌کردم این گوشه را اجرا کردم و بعد متوجه شدم استاد ایرج خواجه‌امیری حدود 40، 45 سال پیش همین گوشه را اجرا کرده‌اند و من هر بار که آن را گوش می‌دهم اشک می‌ریزم.

در ادامه صدیق‌ شریف گفت: سالار عقیلی خود معنای عشق است و همان‌طور که او با صدای استاد ایرج اشک می‌ریزد، من با صدای او اشک می‌ریزم. من از زمان ساخت سریال "تبریز در مه" (محمدرضا ورزی- 1389) با سالار عقیلی آشنا شدم و خوشحالم که هنوز هم افتخار بودن در کنارش را دارم.

و جمشید صفرزاده آهنگساز، نوازنده سنتور و از اعضای گروه سور افزود: در زمانه‌ای هستیم که خوانندگان سعی می‌کنند با اجراهایی سطحی و همه‌گیر نظر عامه مردم را به خود جلب کنند و خوشحالم که در همین زمانه سالار عقیلی دستگاه دشوار چهارگاه را انتخاب کرد. من و مجید مولانیا از سال 1387 گروه سور را پایه‌گذاری کردیم و بودن عقیلی به عنوان خواننده در کنارمان در آلبوم «دوران عشق» باعث خوشحالی‌مان است. این آلبوم اولین بار در اسفند 95 منتشر شد و با توجه به اتمام نسخه‌های سری اول آن در بازار و با توجه به این که این بار کلیپ‌های تصویری هم برایش ساختیم، تصمیم گرفتیم مجددا همراه با CD تصویری رونمایی‌اش کنیم.

مجید مولانیا نوازنده تار هم گفت: کار گروهی کردن و حفظ و نگهداری گروه بسیار دشوار است اما خوشحالیم که تا به حال در سه آلبوم سالار عقیلی را در کنار خود داشته‌ایم و دو آلبوم دیگر نیز با همکاری او در دست انتشار داریم. اولین کار ما با سالار عقیلی زمانی بود که گروه سور هنوز تازه‌کار بود و وسواس و حساسیت بسیار زیادی داشتیم که حاصلش «یار مست» (1392) شد و تنها خواننده‌ای که آن زمان به اندازه خود ما بر کارش وسواس داشت، سالار عقیلی بود.

عقیلی در مورد این که چرا نشست خبری آلبوم دوران عشق را صبح زود برگزار کرده‌اند هم گفت: خیلی‌ها به ما گفتن چرا رونمایی‌تان را گذاشته‌اید 10 صبح؟! باید بگویم دستگاه چهارگاه، دستگاهی است که خبر از طلوع و سپیده‌دم می‌دهد و صبح زود خیلی می‌چسبد.

او در ادامه با اشاره به آلبوم «یار مست» گفت: من همیشه برای خواندن هر کاری اول از همه با همسرم حریر شریعت‌زاده مشورت می‌کنم و مطمئنم اگر او خوشش بیاید مخاطب هم خوشش خواهد آمد. وقتی مجید مولانیا ماکت این آلبوم را به من داد تا آن را گوش کنم، گفتم نمی‌خوانمش! اما همسرم گفت بخوان و حتما می‌گیرد که اتفاقا همین طور هم شد و به گفته شرکت پخش‌کننده‌اش، ایران گام، جزو آلبوم‌های پرفروش آن سال بود.

عقیلی سپس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید آیا می‌توان گفت خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی نسبت به آواز بی‌توجه شده‌اند و بیشتر به سمت تصنیف می‌روند یا نه گفت: من چندان با این مسئله موافق نیستم. موسیقی اصیل ایرانی از نظر من مانند تخت‌جمشید است یا سی‌و‌سه پل. آیا شما هیچ وقت می‌توانید این‌ها را فراموش کنید؟! لالایی‌هایی که مادران در گوش نوزادانشان می‌خوانند بی این‌که خود بدانند گوشه بختیاری و موالف در دستگاه همایون است پس این موسیقی از کودکی در جان ما نفوذ می‌کند. بخشی از علت دوری ما از آواز در موسیقی اصیل ایرانی به تاکید همه جانبه تمام رسانه‌ها بر موسیقی پاپ برمی‌گردد. من نمی‌گویم موسیقی پاپ بد است یا نباید گوش داد، اتفاقا گوش دادن موسیقی پاپِ خوب خیلی هم خوب است و من خودم خیلی وقت‌ها در ماشینم گوگوش گوش می‌کنم. (با خنده) ابایی هم از گفتنش ندارم و همسرم هم می‌داند.

او ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که تمام تمرکزشان بر موسیقی پاپ است و صدا و سیمای‌مان هم یا چیزی پخش نمی‌کند یا پاپ پخش می‌کند. وقتی ما محلی برای عرضه و ارائه این هنر نداریم، چطور در انتظار جذب مخاطب نشسته‌ایم؟!

این موسیقی‌دان افزود: من در «دوران عشق» حداقل 32، 33 دقیقه آواز خوانده‌ام اما می‌شنوم از کسانی که می‌گویند به جای آواز خواندن تصنیف بخوانیم. شنیده‌ام که از استاد حسن کسایی نقل می‌کنند که از او درخواست کردند ساز بزند و گفتند طوری بزنید که مردم خوش‌شان بیاید! استاد گفت من طوری می‌زنم که خودم خوشم بیاید، مردم سطح سلیقه‌شان را بالا بیاورند. جواب ما نیز به کسانی که می‌گویند تصنیف جایگزین آواز شود، همین است.

سالار عقیلی در پایان گفت: وقتی صدا و سیمای ما صدای استاد مُسَلَم آواز ایرانی محمدرضا شجریان را از مردم دریغ می‌کند و حتی ساز را نشان نمی‌دهد، چه توقع دیگری جز آن‌چه اکنون هست، می‌توان داشت.

منبع: هنرآنلاین

سالار عقیلی,آلبوم جدید سالار عقیلی,آلبوم سالار عقیلی,دوران عشق,آلبوم دوران عشق,آلبوم دوران عشق سالار عقیلی,آلبوم جدید سالار عقیلی بنام دوران عشق,مراسم رونمایی از دوران عشق,ایران گام,محمدرضا شجریان
آمار بازدید : 968
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500