ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : یک‌شنبه 18 تیر 1396 - ساعت 13:36:50
چاپ خبر

کتاب شناخت و معرفی سازهای ایرانی منتشر شد

کتاب «از رود خشک تا بانگ تر» با نگارش و گردآوری پیمان پورشکیبایی و رضا جدیدی با محوریت شناخت و معرفی سازهای ایرانی توسط انتشارات رهی منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب شناخت و معرفی سازهای ایرانی منتشر شد

به گزارش مای ریتم و به نقل از خبرگزاری مهر، پیمان پورشکیبایی به عنوان یکی از مولفان این کتاب، معتقد است شناخت ساز در هر جغرافیا، ما را به شناخت و دانستن فرهنگ گذشتگان راهنمایی می کند. نقش سازهای گوناگون در آیین های پرستش، جشن های باشکوه و به سوگ نشستن ها، کتمان ناپذیر اند و هم اکنون نیز در نقاط مختلف ایران، این آیین ها پا برجا هستند.

رضا جدیدی دیگر نگارنده این اثر با اشاره به فرهنگ و تمدن ایرانی و موسیقی آن، می نویسد: بدون تردید داشتن این تمدن، فرهنگ و هنر کهن و مانا در گستره گیتی مایه فخر و مباهات ایرانیان خواهد بود. آنچه در این میان جای افسوس و دریغ دارد پایین بودن سطح آگاهی عمومی مردمان ایران با پیشینه تمدن و هنر ایرانی است. بسیاری از ایرانیان هیچ درک و تصویری از چگونگی و تکامل موسیقی، سازها و اسباب آن و همچنین چگونگی سامان ردیف دستگاهی موسیقی ایران را ندارند.

همین کمی و کاستی و کمبود اطلاعات از موسیقی ایرانی و پیشینه اش بود که موجب شده این دو محقق عرصه موسیقی ایران، دست به تالیف این کتاب بزنند.

در جلد اول این کتاب، ۹ ساز ایرانی با این عناوین معرفی  می شود: تنبک، تار، سه تار، بربت، رباب، تنبور، کمانچه، سرود (قیچک)، سنتور، چنگ. پس از معرفی و ارائه تاریخ این سازها هم فصلی با عنوان «دانستنی های موسیقی ایران» درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

رباب از سازهای خوش صدا و دل انگیز ایران و افغانستان است. رباب دارای تکنیک های نوازندگی ویژه ای است و استادان چیره دست این ساز هر یک نقشی در آفرینش و آموزش این تکنیک ها داشته اند. تکنیک های نوازندگی این ساز نیز برای داشتن دسته ای کوتاه در نگاهی به تار ایرانی کمترند و سازی است که بیشتر مقامی است. هنوز هم این ساز در بلوچستان، سیستان، پاکستان، هند، کشمیر و تاجیکستان نواخته می شود و سازی دوست داشتنی است.

این ساز از سازهای زهی مضرابی است، صدایی کهن و محزون دارد و فیزیک آن مانند بیشتر سازهای ایرانی ترکیبی از چوب و پوست دارد. با فراوانی درخت توت در جغرافیای ایران و افغانستان بیشتر از این چوب ساخته شده است. ناگفته نماند که سازندگان امروزی به ساخت آن با چوب هایی همچون بلوط، گردو، ون و درختان جنگلی پرداخته اند اما بیشتر استادان چیره دست، صدایی را از رباب درست می دانند که از چوب توت درآید.

این کتاب با 176 صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت 270000 ریال منتشر شده است.

کتاب شناخت و معرفی سازهای ایرانی,شناخت و معرفی سازهای ایرانی,سازهای ایرانی,از رود خشک تا بانگ تر,کتاب از رود خشک تا بانگ تر,پیمان پورشکیبایی,رضا جدیدی
آمار بازدید : 932
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500