ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : سه‌شنبه 27 تیر 1396 - ساعت 00:10:57
چاپ خبر

مجید اخشابی در برنامه «چشم شب روشن» عنوان کرد؛

کم توجهی به بداهه پردازی از نقاط ضعف موسیقی ایران

رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» میزبان مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ بود.

کم توجهی به بداهه پردازی از نقاط ضعف موسیقی ایران

مجید اخشابی که شامگاه سه شنبه 26 تیر ماه مهمان برنامه «چشم شب روشن» بود در بخشی از این برنامه درباره جایگاه موسیقی بیان کرد: «همواره فکر می کنم موسیقی قدرت بیشتری از این دارد که فقط آن را می شنویم. موسیقی همزمان می تواند یادآور خاطره، تصویر، رایحه و تفکر باشد و این نقطه اعجاز موسیقی است که ما را به راحتی به زمان دیگری پرتاب می کند. شاید در بسیاری از هنرها چنین وسعتی وجود نداشته باشد.»

اخشابی که فعالیت حرفه ای خود را از سال ۷۰ آغاز کرده است، ادامه داد: هر موسیقی باید تصویری را در ذهن مخاطب ارایه کند و این ویژگی می تواند به موسیقی بُعد و ماندگاری ببخشد که در هر بازشنوایی آن اثر چیزی برای ارایه کردن داشته باشد.

این نوازنده سنتور که این ساز را بدون استاد آموخته، یادآور شد: «در دوره های تخصصی موسیقی که من در دوره کارشناسی گذراندم، دانشگاه یک بازگشت محسوب می شد. اعتراض من به سیستم دانشگاهی این است که در آن قواعدی را می آموزند که مربوط به ۳۰۰ سال پیش است و کاربردی برای امروز ندارد. من مدام نگران بودم به این نوع نگاه و زیبایی شناسی عادت کنم.»

وی تصریح کرد: «اکنون حرف های جدید به سختی در موسیقی پذیرفته می شود و بعد از دَه ها سال که بگذرد و بومی شود، دانشگاهیان آن را وارد مباحث درسی کنند. خدا را شکر می کنم که در دوره دکترا رشته تخصصی موسیقی در کشور ما نبود و من در رشته پژوهش هنر مشغول به تحصیل شدم.»

این خواننده که با تیتراژ سریال «گمگشته» به شهرت رسید، گفت: «مطالعه این رشته به من کمک زیادی کرد و خدا را شکر استادان بسیاری دارم که از آنها یاد می گیرم.»

وی درباره استفاده از عنصر بداهه در موسیقی کشور اظهار کرد: «بداهه موضوع مغفولی در هنر موسیقی کشور است. حالاتی که یک نوازنده یا خواننده می تواند داشته باشد، بدون سابقه ذهنی به خلق و مکاشفه برسد و چیزی عرضه کند که خودش هم نشنیده و مخاطبان را با لحظات و ملودی هایی آشنا کند که برای هر ۲ زیبا باشد، نکته زیبایی است.»

اخشابی در پایان این بخش از صحبت هایش اضافه کرد: «کم توجهی به بداهه پردازی یکی از نقاط ضعف ما است که موجب شده سطح ملودی ها و آهنگسازی به افول برسد. این قدرت در هنرمندان ما به تدریج به واسطه برخی از امکاناتی که به وجود آمده و چیزهایی که هنرمند برای ترس از خطا به آن پناه برده به فراموشی سپرده شده است. چرا که هنرمند امروزی می خواهد همه چیز را در قالب های از پیش تعیین شده و بدون ریسک ارایه کند و این موضوع به نابودی قوه بداهه پردازی منجر شده است.»

گفتنی است برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

منبع: خبرگزاری مهر

مجید اخشابی,چشم شب روشن,برنامه چشم شب روشن,رضا مهدوی
آمار بازدید : 1,027
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500