ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : سه‌شنبه 3 مرداد 1396 - ساعت 15:17:54
چاپ خبر

پیشنهاد برگزاری جشنواره جهانی سازهای کوبه ای در تهران

نشست رسانه ای ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف سه شنبه سوم مرداد با تشریح رویکردها و فعالیت های دبیرخانه این رویداد موسیقایی در فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد.

پیشنهاد برگزاری جشنواره جهانی سازهای کوبه ای در تهران

احمدلو مدیر فرهنگسرای بهمن در ابتدای نشست خبری ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف که روز سه شنبه سوم مرداد در تالار کنفرانس شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: در دوره اول برگزاری جشنواره در سال ۸۲ تاکید داشتیم که برخی از سازها و نواها رو به انقراض است و لازم است نغمه های آیینی را دوباره میان مخاطبان ببریم، به همین جهت برنامه های مختلفی را در این رابطه برگزار کردیم که خوشبختانه مورد توجه مخاطبان و شهروندان تهران قرار گرفت. البته که این سازها در شهرهای مربوط به آن ساز و نوا هم رو به انقراض است و لازم است که توجه بیشتری به این روند داشته باشیم تا به فراموشی سپرده نشود.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون اهتمام ویژه ای در این فضا صورت گرفت و با وجود مشکلاتی که در این زمینه داشته و داریم فضا را به سمتی هدایت کردیم که جشنواره هایی چون جشنواره تک نوازی دف مورد توجه قرار گیرد. از سال گذشته هم که این جشنواره شکل جدی تری به خود گرفت و ماجرا به سمتی رفت که استقبال خوبی از سوی شهروندان انجام گرفت. بنابراین تصمیم گرفتیم که ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف را نیز برگزار کنیم. البته ما حتما باید به سازهای دیگر نیز توجه کنیم. اما اینکه چرا ساز دف را برای این دوره انتخاب کردیم به این جهت است که این ساز هم ساز رزمی و هم ساز بزمی است و دایره شناسنامه ای آن در حد بسیار گسترده ای قرار دارد که می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مهدی غلامی دبیر ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف نیز در این نشست اظهار کرد: ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف با همت دوستان هنرمندم و مدیران فرهنگسرای بهمن از نیمه دوم تیرماه فعالیت های خود را در حوزه ستادی آغاز کرد. ما در این مدت با دوستان زیادی وارد مذاکره شدیم و خوشبختانه با توجه به انعکاس مطلوب رویدادهای مرتبط با جشنواره فضا به گونه ای هدایت شد که این دوره از جشنواره در خدمت هنرمندان مطرح ساز دف موسیقی ایران باشیم.

بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این نشست بیان کرد: اگر اتفاقی در فرهنگسراها می افتد به جهت وجود یک سری از هنرمندان در فرهنگسراها است که واقعا فضا را به گونه ای هدایت کرده اند  که ما شاهد اتفاقات تخصصی در این مجموعه ها هستیم. ما در این مدت به واسطه حضور افراد متخصص در فرهنگسراها برنامه های بسیار خوبی را در فرهنگسراها برگزار کردیم. این جشنواره هم در ردیف یکی از همین برنامه های ویژه است که امیدوارم ما بتوانیم در برگزاری آن موفق عمل کنیم.

تشکر از حضور بانوان در جمع هیات داوران

آسو نادری یکی از اعضای هیات انتخاب حشنواره تک نوازن ساز دف هم در این نشست ضمن قدردانی از حضور بانوان در جمع هیات داوران بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره ها را بانوان تشکیل می دهند و این نکته بسیار مهمی است که در این دوره از جشنواره یک داور بانو می تواند به ارزیابی آثار بپردازد. گرچه این اقدام کمی دیر اتفاق افتاد اما همین که در این دوره از جشنواره به حضور مظلومانه بانوان در موسیقی توجهی شده فضای بسیار خوبی است که امیدوارم استمرار داشته باشد.

جشنواره ای برای جنوب شهری های نازنین

حسین رضایی نیا نوازنده دف و عضو هیات داوران جشنواره هم عنوان کرد: حدود پنج سال است که این جشنواره در حال برگزاری است و من امیدوارم با برگزاری این رویداد کمک خوبی در اشاعه دف نوازی داشته باشیم. من واقعا خوشحالم که در این دوره به عنوان داور حضور دارم، به هر ترتیب این رویدادها باید بتواند در ارتقای دف نوازی کمک خوبی داشته باشد ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه کنیم که برگزاری یک رویداد در جنوب شهر تهران می تواند اتفاق مبارکی باشد. همین که بتوانیم در جنوب شهر تهران رویدادی را در جهت ارتقای سطح دف نوازی برگزار کنیم به خودی خود می تواند اتفاق خوبی باشد. در عین حال اگر بتوانیم با این زمینه موثر فضا را به سمتی ببریم که یک جشنواره بین المللی در سازهای کوبه ای برگزار شود همین موضوع می تواند دستاورد بسیار ارزشمندی  برای این جشنواره باشد.

این جشنواره رقابت اخلاق است

دربندی عضو دیگر هیات انتخاب جشنواره هم با اشاره به نحوه حضور هیات داوران جشنواره تک نوازان ساز دف گفت: این جشنواره در ابتدا باید میدانی برای رقابت اخلاق باشد و بسیار خوشحالیم که در این دوره از جشنواره کنار هنرمند بزرگی چون استاد یاسینی هستیم . به هر حال حضور در این جشنواره برای من ویژگی خاصی داشت و آن حضور پرتعداد هنرمندان مطرح ساز دف ایران در بین اعضای هیات انتخاب و هیات داوران است که قطعا اتفاق بسیار خوبی است. به اعتقاد من در همه جشنواره های تخصصی باید این کثرت وجود داشته باشد که بتوانیم روند بهتری را در حوزه داوری و انتخاب تجربه کنیم. تنوع هیات داوران می تواند موجب رصد کردن تمامی سبک های مختلف دف نوازی در چنین جشنواره هایی باشد و من بسیار خوشحالم که در این رویداد شاهد چنین کثرتی هستیم و امیدوارم این فرصت بتواند تبدیل به جریانی مستحکم در حوزه دف نوازی شود.

انتقاد از برخی نوازندگان شهری دف

زانیار حسامی نوازنده و عضو هیات داوران جشنواره هم در این نشست رسانه ای تصریح کرد: ساز دف یک ساز آئینی خطه کردستان است که چندین دهه است وارد موسیقی شهری ما شده و در این بین یک سری روش ها و استایل هایی ایجاد شده که باید در کنار این ها به استایل اصلی منطقه کردستان آشنا باشیم. به هر حال ریتم هایی در این ساز وجود دارد که نامگذاری این ریتم خاص مناطق بومی است اما متاسفانه در این سال ها اشتباهاتی پیرامون این موضوع در بین نوازندگان شهری دف رخ داده که امیدوارم این جشنواره بتواند مقداری از این اشتباهات را به نوازندگان گوشزد کرده تا ریتم های خاص ساز دف به درستی اجرا شود.

منتظر یک اختتامیه باشکوه باشید

افشین خلج عضو هیات داوران ششمین جشنواره تک نوازان دف هم در این برنامه با اشاره نگرش اخلاق مداری در این دوره جشنواره توضیح داد: این همدلی میان هنرمندان را به سهم خودم پاس می دادم و بر این باورم در اختتامیه این جشنواره شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود و با توجه به اینکه بنده این افتخار را داشتم که در جمع هیات انتخاب باشم باید بگویم که با برگزاری دوباره این جشنواره ما شاهد یکی از بهترین جشنواره و اختتامیه هایی هستیم که می تواند در حوزه موسیقی مورد توجه قرار بگیرد.

فرصتی برای محک زدن واقعی

پیمان سیمانی عضو دیگر هیات داوران هم بیان کرد: آن چیزی که از نظر من و دوستانم حائر اهمیت است هر فعالیتی که بخواهد توسعه پیدا کند نیازمند یک بستر مناسب است و موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال هنرمندانی هستند که در این راه آموزش می بینند و وارد فضای حرفه ای موسیقی می شوند اما به اعتقاد من آموزش تنها راه نیست بلکه پارامترهایی لازم است که باید به آن توجه کرد. امروز ساز دف و خروجی آن از کردستان به خارج از کشور تبدیل به روندی شده که به نوعی با حرف های من ارتباط دارد در این راه آموزشگاه های هنری نقش موثری در اشاعه این دیدگاه داشته اند اما به نظر من جشنواره ای که ما در آن قرار داریم می تواند فضایی را فراهم کند که جدای از فعالیت های دیگر و فضای رقابتی سالمی که هست کمک می کند شرکت کنندگان در فضایی قرار بگیرند که دوستان خود را از شهرستان ها دیگر محک بزنند.

جباری از برگزار کنندگان ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف هم در این نشست با اشاره به برگزاری کنسرت گروه «جم» در مراسم اختتامیه عنوان کرد: گروه دف نوازان شامل ۴۴ نوازنده دف و دایره هستند که بیش از ۶۰ درصد هنرمندانش را بانوان تشکیل می دهند. این گروه در مراسم اختتامیه چهار قطعه مختلف و متفاوت با عنوان صلح پایدار، رقص قاصدک، دیوان و دف و بوی بهار را برای مخاطبان حاضر در سالن اجرا می کند.

دف دیگر در دنیا غریبه نیست

عسل ملک زاده نوازنده سازهای کوبه ای و عضو هیات انتخاب جشنواره هم با قدردانی از حضور ۲ بانو در جمع هیات داوران گفت: در سال های اخیر حضور بانوان در موسیقی به ویژه ساز دف حضور پر رنگی بوده است. به همین جهت یکی از دلایل حضور در این جشنواره توجه به حضور بانوان بوده که امیدوارم استمرار داشته باشد. من در این سال ها سفرهای زیادی به خارج از کشور برای برگزاری کارگاه های آموزشی ساز دف داشتم و امروز بسیار خوشحالم که این ساز به پاس تلاش های انجام گرفته در بسیاری از کشورهای دنیا معرفی شده و تبدیل به ساز جذابی شده است. من تمام تلاشم را می کنم که این ساز را در عرصه بین الملل تا آنجا که توان دارم، معرفی کنم.

دیپلماسی دف و تلاش برای جهانی شدن

علی اکبر خادم هم در این نشست با اشاره به تاثیر فعالیت های فرهنگی هنری در عرصه دیپلماسی گفت: امیدوارم این دیپلماسی را با دیپلماسی دف نوازی آغاز کنیم و من به دوستان پیشنهاد می کنم که جشنواره های مرتبط با ریتم نوازی و سازهای کوبه ای را رصد کنند و کاری کنند که این فضایی که اکنون با برگزاری جشنواره های داخلی پیش آمده به تمام دنیا معرفی شود. من از شما می خواهم این جشنواره را فقط ملی نبینید چرا که ساز دف این قدرت را دارد تا تبدیل به یک ساز جهانی شود بنابراین می خوام آقایان به این دیدگاه در دیپلماسی توجه بیشتری کنند.

ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف روز هشتم شهریور در فرهنگسرای بهمن برگزار شده و روز نهم شهریور نیز مراسم اختتامیه این رویداد کشوری در سالن شهید آوینی این مجموعه میزبان علاقه مندان موسیقی است. سید علاالدین یاسینی، حسین رضایی نیا، رضا دربندی، فربد یداللهی، بابک ربوخه و مهدی غلامی اعضای هیات داوران و آسو نادری، عسل ملک زاده، افشین خلج، پیمان سیمانی، زانیار حسامی و علی اکبر خادم اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

نشست رسانه ای ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف,جشنواره تک نوازان دف,ششمین جشنواره تک نوازان ساز دف,سازهای کوبه ای,جشنواره جهانی سازهای کوبه ای
آمار بازدید : 908
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500