ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 - ساعت 21:04:52
چاپ خبر

قصه‌گویی سازها برای کودکان / اجرای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت

ارکستر سمفونیک تهران برنامه‌ای ویژه مخاطبان کودک و نوجوان را به صحنه برد.

قصه‌گویی سازها برای کودکان / اجرای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت

ارکستر سمفونیک تهران شامگاه 15 مردادماه بار دیگر در تالار وحدت به صحنه رفت تا اجرایی متفاوت را رقم بزند. شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک این برنامه را با هدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با موسیقی و ارکستر تدارک دیده و قطعاتی مناسب این موضوع را برای اجرا در نظر گرفته بود. خانواده‌های هنردوست نیز از این برنامه استقبال خوبی کرده و به همراه فرزندان خود برای دیدن برنامه آمده بودند. پیش از شروع کنسرت نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد حضور پر تعداد کودکان و هیاهوی آنها در لابی تالار وحدت بود که فضایی کاملا متفاوت را برای مخاطبان همیشگی ارکستر سمفونیک ایجاد کرده بود.

برای بسیاری از والدین اینکه بچه‌ها می‌توانند مدتی طولانی آرام روی صندلی بنشینند یا نه جای سوال بود، اما تاخیر 45 دقیقه‌ای برنامه مزید بر علت شد تا باعث خستگی و بی‌قراری تعدادی از کودکان شود. سرانجام زمان اجرا فرا رسید و نوازندگان ارکستر برخلاف همیشه با لباس‌هایی سفید و قرمز به صحنه آمدند تا فضایی شاد را برای مخاطبان کوچک خود ایجاد کنند. شهرداد روحانی ضمن عذرخواهی به خاطر تاخیر در برنامه، از استقبال خوب تماشاگران ابراز خوشحالی کرد و در میان سر و صدای کودکان به معرفی قطعات اجرایی پرداخت.

کارناوال حیوانات اثر کامیل سن سانس، نخستین بخش برنامه بود که در قطعاتی کوتاه به معرفی حیوانات مختلف می‌پرداخت. رژه شیرها، مرغ و خروس، لاک پشت و... عنوان بخش‌های مختلف بود و روحانی قبل از اجرای هرکدام، به سادگی در مورد کار آهنگساز در اختصاص دادن یک ساز به هر حیوان توضیح داده و می‌گفت فیل که حیوان بزرگی است با بزرگترین ساز ارکستر یعنی کنترباس توصیف شده و صدای هد هد با ساز ابوا ایجاد می‌شود.

ویبرافون، هارپ، زیلوفون و... هرکدام در نقش یک حیوان ظاهر شدند و در بخش آخر همه تم‌هایی که آهنگساز برای حیوانات مختلف نوشته بود با هم مخلوط شدند تا کارناوال حیوانات را شکل دهند.

قطعه بعدی با نام «باروک فلامینگو» اثر دبورا هانسون بود که فرصتی برای عرض اندام 4 نوازنده نوجوان هارپ فراهم کرد. این قطعه که در واقع برای یک هارپ نوشته شده توسط  فتانه شاهین که استاد این نوازندگان است برای 4 ساز تنظیم شده و تنظیم آن برای ارکستر نیز توسط روحانی انجام گرفته است. طناز بیگی جوینانی، مردیت موسیسیان، شمیم مینو و رزا رضایی نوازنده‌های 11 تا 14 ساله بودند که به زیبایی هر چه تمام‌تر این قطعه را اجرا کردند و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند.

پس از آن نوبت به اجرای «پیتر و گرگ» اثر سرگئی پروکفیف رسید که با یک قصه همراه بود. لیندا کیانی به عنوان راوی به صحنه آمد تا داستان را همراه با ارکستر روایت کند. پیش از اجرای این اثر نیز روحانی به معرفی آن پرداخت و گفت که آهنگساز برای 7 شخصیت داستان تم‌های خاصی را در نظر گرفته و هر کدام از آنها با یک ساز در قصه حضور دارند. پرنده با فلوت- اردک با ابوا- گربه با کلارینت- پدربزرگ با فاگوت- گرگ با فرنچ هورن- شکارچی ها با کوبه ای و پیتر با سازهای زهی شناخته می‌شوند. سپس روحانی از هرکدام از نوازگان خواست جمله‌ای را با ساز خود اجرا کنند تا مخاطبان بتوانند آنها را بشناسند و نقش آنها در داستان را پیدا کنند.

قصه‌گویی لیندا کیانی و همراهی ارکستر توانست کودکانی را که گاه در زمان اجرای قطعات قبلی سر و صدا می‌کردند آرام کرده و توجه آنها را جلب کند. پس از آن قطعه "آرواره کوسه" اثر جان ویلیامز اجرا شد و در پایان ترکیبی از موسیقی چند فیلم به اجرا درآمد. شهرداد روحانی در این اجرا با صبوری و خوشرویی با مخاطبان جدید خود ارتباط برقرار کرده و فرصتی کم نظیر برای آنها فراهم کرد تا سازهایی کمتر شناخته شده را ببیند و با آنها آشنا شوند. این برنامه در روزهای 19، 26 و 27 مردادماه نیز تکرار می‌شود.

منبع: هنر آنلاین

ارکستر سمفونیک تهران,شهرداد روحانی
آمار بازدید : 938
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500