ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : یک‌شنبه 26 شهریور 1396 - ساعت 12:44:24
چاپ خبر

تالار وحدت میزبان مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی جوان

اجراهای یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان امروز با رقابت تنبورنوازان پایان می‌یابد و پرونده این دوره جشنواره پس از ۲۰ روز رقابت نوازندگان جوان فردا شب با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت تهران، بسته می‌شود.

تالار وحدت میزبان مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی جوان

به گزارش مای ریتم و به نقل از خبرگزاری فارس، اجراهای یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان امروز با رقابت تنبورنوازان پایان می‌یابد و پرونده این دوره جشنواره پس از ۲۰ روز رقابت نوازندگان جوان فردا شب با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت تهران، بسته می‌شود. اما در هجدهمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان نوازندگان ساز دف در سه ردۀ سنیِ الف، ب، و ج در مقابل هیئت داوران متشکل از عبدالرحمن غوثی، عطاالله سلامیه، و علاالدین یاسینی به اجرای مقام‌های دف پرداختند.

از پیشکسوتان بیشتر بشنوند

عبدالرحمن غوثی کیفیت آثار را چنین ارزیابی کرد: آثار از نظر کیفیت خوب بود و از نظر کمی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بودند. شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی مختلف نیز پیشرفت خوبی داشتند.

غوثی دربارۀ تکنیک و بیان موسیقایی آثار گفت: امسال نیز مانند سال گذشته تا حدودی تکنیک‌ها و بیان موسیقایی و همچنین اصالت اجراها رعایت شده بود. توصیه می‌کنم ریتم‌های مورد نظر را به‌خوبی یاد بگیرند و به آن توجه داشته باشند. سعی داشته باشند تا از پیشکسوتان بیشتر بشنوند تا در مسیر صحیح آموزش قرار بگیرند.

وی دربارۀ علت کاهش هر سالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: در بخش ساز دف ما شاهد استقبال بیشتری نسبت به سال‌های گذشته بودیم و ناراضی نیستیم. گرایش به سازها از سنین پایین شروع می‌شود و یکی از علت‌هایی که تعداد شرکت‌کنندگان در ردۀ سنی الف بیشتر است همین موضوع است.

غوثی در خاتمه دربارۀ برگزاری جشنوارۀ ملی موسیقی جوان گفت: در این چند سال که حضور دارم، اجرای برنامه‌ها و گروه‌ها را بسیار خوب دیدم و از هر نظر راضی بودم. امیدوارم هر سال جشنواره باشکوه‌تر برگزار شود و سطح شرکت‌کنندگان ارتقا یابد.

باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند

عطاالله سلامیه نیز دربارۀ کیفیت و رشد اجراهای این دور از جشنواره گفت: کیفیت آثار بسیار خوب و از سال‌های گذشته بهتر بود. جوانان همه از این رویداد استقبال کردند. در سال گذشته 80 اثر و امسال 140 اثر داشتیم که در هر ردۀ سنی تنها 8 نفر به مرحلۀ نهایی راه پیدا کردند. اگر نوازنده ای نفر اول نشد نباید ناامید شود، کسب رتبه جنبۀ اصلی جشنواره نیست. در این رویداد مهمِ موسیقی جوان‌ها در مسیر درست قرار می‌گیرند.

او در ارتباط با بیان موسیقایی و تکنیکی آثار ادامه داد: بیان موسیقاییِ آثار خوب بود، اما باید بیشتر روی این موضوع کار کنند. در سال گذشته که داور مرحلۀ نهایی بودم هم شرکت‌کنندگان خوب بودند. باید از جوانان حمایت شود و باید این راه و مسیر ادامه پیدا کند. جوانان باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند و فعالیت بیشتری داشته باشند تا حرکتی برای آیندۀ آنها محسوب شود.

این داور جشنوارۀ موسیقی جوان به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: هنر بی‌انتها و نامحدود است. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید من هنر را تمام کرده‌ام. باید بروند و دنبال کسانی باشند که تجربه‌های زیادی دارند. جوانان از تجربه‌های آنها استفاده کنند و آن را به آیندگان منتقل کنند. این بهترین راه است. تنها به این جشنواره نباید اکتفا کنند. اگر شکستی برایشان رقم خورد، این شکست را باید شروعی برای موفقیت آینده‌شان بدانند.

او در ادامه گفت: گروه الف معمولاً نوجوان هستند و به نظرم تنها مشغلۀ فکری این ردۀ سنی، درس خواندن آنهاست. هرچه سن بالاتر می‌رود مشغلۀ فکری جوانان بیشتر می‌شود. ایران مهد هنر است، با حمایت از جوانان و هنرشان می‌توانیم به جهانیان جایگاه ایران و هنر را بشناسانیم.

سلامیه جشنوارۀ موسیقی جوان را حرکتی رو به رشد و عالی دانست و در این خصوص گفت: جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، جشنواره‌ای بیست روزه است و این در حالی است که کنسرت‌ها نهایت در پنج شب برگزار می‌شوند. به نظرم اگر بخش اول این جشنواره در نقاط مختلف ایران برگزار شود، آن دسته از جوان‌هایی که نمی‌توانند به مرکز بیایند هم فرصت خواهند داشت تا در مهم‌ترین رویداد مهم موسیقاییِ کشور شرکت کنند. به عنوان مثال رقابت هر ساز را در همان استان برگزار کنیم و اختتامیۀ همۀ آنها را در تهران تشکیل دهیم. اگر پایان روز اختتامیه پس از اعلام رأی، استادان خودشان اجرایی چنددقیقه ای داشته باشند همه به وجد می‌آیند و شیفتۀ کار خودشان می‌شوند.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

جشنواره موسیقی جوان,یازدهمین جشنواره موسیقی جوان,موسیقی جوان,اختتامیه جشنواره موسیقی جوان,مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی جوان,تالار وحدت
آمار بازدید : 1,007
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500