ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : جمعه 12 آبان 1396 - ساعت 09:06:52
چاپ خبر

«بانک نُت» در موزه موسیقی ایران برپا شد

همزمان با اهدای آثار موسیقایی لوریس چکناوریان رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان، مدیر موزه موسیقی ایران از راه‌اندازی «بانک نُت موسیقی کشور» در موزه موسیقی ایران خبر داد.

«بانک نُت» در موزه موسیقی ایران برپا شد

لوریس چکناوریان در آستانه 80 سالگی کلیه  آثار موسیقیایی خود را که شامل 90 جلد (9700 صفحه نت) بود را طی مراسمی با حضور هنرمندان و مسئولین فرهنگی به موزه موسیقی ایران اهدا کرد.

لوریس چکناوریان در هنگام تحویل آثار موسیقیایی خود اظهار داشت: «از چند وقت پیش نگران این بودم که هرچه زودتر آثار خود را به مکانی امن تحویل دهم. جایی مطمئن تر و امین تر از موزه موسیقی ایران در ذهنم خطور نکرد چرا که اولین برخورد من با مسئولین فرهنگی و هنری کشو رعزیزم ایران  در زمانی بود که در اتریش مشغول آهنگسازی بودم که ملاقاتی داشتم با جناب مرادخانی که در آن زمان ریاست مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشتند، ایشان از من دعوت کردند که به ایران بیایم ودر کشورم فعالیتم هنری خودرا ادامه دهم.»

وی افزود: «حالا چون اکثر این آثار در زمان مسئولیت های فرهنگی و هنری مختلف ایشان خلق و اجرا شده است بهتر دیدم به پاس همه زحماتی که در ارتباط با هنر و فرهنگ این مملکت متحمل شده اند این آثار را به ایشان که به مجموعه موزه موسیقی ایران که مدیریت آن بر عهده ایشان است، اهدا کنم.»

چکناوریان در ادامه گفت: «اولین اثرم را در 18 سالگی به نام کنسرواتوار برای ویلون نوشته‌ام و آخرین اثرم در ارتباط با دفاع مقدس است.»

لوریس چکناورزیان هنگام تحویل آثارش خطاب به مرادخانی گفت: «امروز که این آثار را تحویل شما می دهم با کمال آرامش و بدون نگرانی احساس میکنم وظیفه خود را به عنوان یک هنرمند انجام داده ام و این بار سنگین را به جایی مطمئن اهدا نموده ام.»

وی در مورد نحوه ی نگارش این آثار اظهار داشت: «که کلیه ی این آثار را با دستان خود نوشته ام و هنگام نگارش دست کم برای هر اثر می توانم بگویم دوهفته در خانه مانده ام و اصلا بیرون نرفته ام. الآن که به این آثارم نگاه می کنم برایم مثل یک خواب و رویا هست.»

در این مراسم علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل موزه موسیقی ایران ضمن قدردانی و سپاس از زحمات لوریس چکناوریان گفت: امروز روز خجسته ایست و با اهدا این آثار بانک نت موسیقی کشور در موزه موسیقی ایران برپا می‌شود چرا که استاد لوریس چکناوریان با این حرکت خود بنیان گذار این بانک شدند.

او ادامه داد: «خیلی از دوستان از جمله رسول خادم در شورای شهر، محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و مهندس یزدانی برای راه اندازی موزه موسیقی کمک قابل توجهی داشتند که همواره قدردان آنها هستم. یکی از مشکلات ما نداشتن حافظه تاریخی مکتوب ماست ولی از زمان تاسیس موزه موسیقی ما اقلامی را در این مکان نگهداری کردیم که هم اکنون سازهای بی بدیلی هستند.»

مرادخانی ادامه داد: «از لوریس چکناواریان تشکر می کنم که آثارش را به موزه موسیقی اهدا کرد. این مکان محلی برای استفاده از آثار ارزشمند هنرمندان است که هر زمان بازدهی اقتصادی هم داشته باشد قطعا به خود هنرمندان باز می گردد. ما اینجا سعی می کنیم امانت دار خوبی برای هنرمندان عزیز موسیقی باشیم چرا که هر یک از این آثار به تنهایی مایه غرور و افتخار ماست. تمامی مواردی که به آن اشاره کردم در گروی حمایت شما هنرمندان است و امروز بسیار خوشحالم که موزه موسیقی باقی مانده و می تواند خدمتگزار اهالی موسیقی در کارهای زیرساختی باشد. من باز هم از جناب چکناواریان تشکر می کنم که وقتی خسته می شوم با او تماس می گیرم و صحبت های شیرین او همواره به من انگیزه می دهد.»

منبع: خبرگزاری فارس

بانک نت,لوریس چکناوریان,آثار لوریس چکناوریان,بانک نُت موسیقی کشور,موزه موسیقی ایران,موسیقی,موسیقی ایران
آمار بازدید : 800
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500