کاوه آفاق معتقد است جشنواره موسیقی فجر باید محلی برای کشف استعدادهای موسیقی باشد و گروههای ناشناخته در آن روی صحنه بروند؛ خواننده موسیقی پاپ راک کشورمان ضمن انتقاد از پلی بک خوانندگان به مصاحبه پرداخت.
کاوه آفاق خواننده موسیقی پاپ راک کشورمان با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود بیان کرد: «چندی پیش کتاب ترانه «تهران ۵۷» به عنوان اولین کتاب ترانه راک فارسی از سوی انتشارات نگاه منتشر شد که در این کتاب کوشیده ام ضمن انتشار برخی از ترانه هایی که در حوزه موسیقی راک داشتم به مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان درباره چگونگی قرار گرفتن ترانه های فارسی روی موسیقی راک که وابستگی ایرانی ندارد، توضیحاتی را ارائه دهم و امیدوارم توانسته باشد مورد قبول مخاطبان قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته آلبوم موسیقی «شال» زمستان سال جاری توسط موسسه فرهنگی هنری «ققنوس» به مدیریت محمدحسین توتونچیان وارد بازار موسیقی می شود و برنامه ریزی هایی برای برگزاری کنسرت در زمستان انجام گرفته که به احتمال زیاد در برج میلاد تهران خواهد بود.»
او در مورد احتمال اجرایش در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: «هنوز معلوم نیست چه گروههایی در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه میروند ولی امکان دارد از من هم دعوت شود. البته من معتقدم که جشنواره موسیقی فجر باید محلی برای کشف استعداد باشد و خوانندهها و گروههایی که تا کنون شناخته نشدهاند در آن روی صحنه بروند و به جامعه موسیقی معرفی شوند.»
آفاق تأکید کرد: «الآن خیلی از خوانندههای موسیقی از برگزاری کنسرت در قالب جشنواره فجر فراری هستند چون اجرا در جشنواره برایشان درآمد آنچنانی ندارد و به کنسرتهای دیگرشان هم ضربه میزند. وقتی خوانندههای شناخته شده اشتیاق چندانی برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر نشان نمیدهند، بهتر است جشنواره محلی برای کشف استعدادهای جدید باشد.»
خواننده آلبوم «با قرص ها میرقصد» درباره علت گرایش خوانندگان به انتشار تک آهنگ گفت: «این یک روش است و ما نمیتوانیم جلوی پول درآوردن دیگران را بگیریم. خوانندگانی که بیشتر بیزینسی فکر میکنند با خودشان میگویند که بهتر است به جای منتشر کردن 10 قطعه به صورت یکجا، هر کدام از این قطعات را به فاصله یک ماه منتشر کنند و اسمشان همیشه در رسانهها باشد. این تفکری است که در مورد انتشار تک آهنگ وجود دارد. من خودم این کار را نکردهام اما به خوانندگانی که این کار را میکنند حق میدهم.»
وی افزود: «علیرغم اینکه انتشار آلبوم سراسر ضرر شده و بازگشت مالی ندارد ولی دارم تمام تلاشم را میکنم که همه آثارم را به صورت تک آهنگ منتشر نکنم چون به هر حال این روش با کلاسی نیست و امیدوارم این اتفاق برای من نیفتد. فعلاً همین سالی 4-5 قطعه را منتشر میکنم و هر یکی دو سال یکبار هم یک آلبوم میدهم. »
آفاق که در عرصه تجسمی هم فعالیت دارد و چندی پیش نمایشگاه نقاشیهای خود را با نام «رنگی برای تمام فصول» در گالری ثالث برپا کرد، درباره مجموعه نقاشی جدید خود گفت: «در حال جمعآوری یک مجموعه نقاشی هستم که یک کار ترکیبی از معماری و هنر دیدگانی (Op Art) است. امیدوارم بتوانم این مجموعه را در سال آینده به نمایش بگذارم.»
کاوه آفاق درباره ارتباطش با رسانهها نیز بیان کرد: «من جزو معدود موزیسینهایی هستم که همواره معتقدم تمام دار و ندارم هوادارانم هستند و این هم یک واقعیت است که هوادارانم مرا به واسطه رسانهها شناختهاند. به همین خاطر همیشه از رسانهها متشکرم.»
وی درباره انتظارش از رسانهها گفت: «انتظارم این است که رسانهها مثل یک رادار عمل کنند و اگر هنرمندی در کارش افول کرده، با تحلیل و نقدهایشان به او تذکر بدهند. اگر آقای کیمیایی که روزی فیلمهای مطرحی میساخت و مرحوم فرهاد و اسفندیار منفردزاده موسیقی فیلمهایش را اجرا میکردند، امروز به جایی رسیده که نمیداند چه کسی قرار است موسیقی فیلمش را اجرا کند، این تقصیر رسانههاست که روند کاری ایشان را تحلیل نکردهاند.»
او همچنین گفت: «امیرعباس گلاب، یغما گلرویی و اشکان دباغ دوستهای من هستند و من برای پولاد کیمیایی هم احترام زیادی قائلم، اما فکر میکنم این که آقای کیمیایی از فرهاد و اسفندیار منفردزاده به اینجا رسیده است، تقصیر رسانه است که مثل رادار عمل نکرده و باعث نشده آقای کیمیایی توجه بیشتری به این مسائل داشته باشد.»
این خواننده با اشاره به اینکه تقریبا یک سال است که مجوزهای لازم را برای فعالیت رسمی در حوزه موسیقی دریافت کرده است، توضیح داد: «به نوعی در اول راه هستیم و باید خیلی بیشتر از این حرف ها رشد کرده و آلبوم های زیادی را تولید کنیم. شیوه کار ما هم همان شیوه قبلی است که از چندین سال قبل روی آن تمرکز داشتیم و بسیار هم خوشحالیم که تا به امروز توانسته ایم طرفداران و مخاطبان را راضی نگه داریم، البته در همین راه نیازمند نقد و مشاوره منتقدانی هستیم که دلسوزانه اخبار موسیقی را پیگیری می کنند.»
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: «سبک کار ما انتزاعی است که در اجراهای زنده تعداد سازهای آن به طور طبیعی کمتر از سازهای اجراهای پاپ و کلاسیک است بنابراین در چنین فضایی نمی شود به سمت پلی بک خواندن رفت و فضای تکنیکی اجازه چنین کاری را نمی دهد. اجرای زنده در موسیقی راک به شدت وابسته به درام است و اگر درام وجود نداشته باشد دیگر حس و حالی هم برای خواننده و گروه نمی ماند و اجرا تبدیل به یک کار ماشینی می شود؛ موضوعی که متاسفانه در حوزه موسیقی پاپ دیده می شود و گاه احساس می کنید برخی از خوانندگان از موسیقی پلی بک برای اجرای خود استفاده می کنند.»
آفاق در پایان عنوان کرد: «در جایی می خواندم که التون جان خواننده معروف موسیقی به ۲ خواننده بسیار مطرح موسیقی دیگر انتقاد داشت که آنها روی صحنه پلی بک می خوانند و جالب اینجاست این دو خواننده در پاسخ به اظهارات وی ماجرا را رد نکردند اما گفتند چون روی صحنه حرکات زیادی دارند و پرفورمنس اجرا می کنند دیگر قدرتی برای خواندن نمی ماند، اما در ایران برخی از خوانندگان تکان نمی خورند، پرفورمنسی اجرا نمی کنند اما به سمت پلی بک می روند که به نظر من گویی سرقت فرهنگی خواننده از اثر خودش اتفاق افتاده به عبارتی خواننده کارهای خود را در این فضا دابسمش می کند.»