ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : نوشین انصاری
|
تاریخ : دوشنبه 13 آذر 1396 - ساعت 09:40:40
چاپ خبر

جایزه‌ای که آرزوی افشین یداللهی بود

روزبه بمانی دبیر نخستین دوره جایزه ترانه «افشین یداللهی» در نشست خبری خانه ترانه توضیحاتی ارائه داد.

جایزه‌ای که آرزوی افشین یداللهی بود

روزبه بمانی با بیان این‌که از اهدف جایزه ترانه «افشین یداللهی» ایجاد معیار برای سنجش ادبیات شفاهی است، گفت: «درباره هنری صحبت می‌کنیم که هنوز یک مانیفست دقیق برای آن وجود ندارد و از شعر مولانا تا شعر ادبی و بی‌ادبی به اسم ترانه نوشته و خوانده می‌شود.»

به گزارش مای ریتم و به نقل از ایسنا، بمانی به عنوان دبیر نخستین دوره جایزه ترانه «افشین یداللهی» که نشست خبری آن یکشنبه، ۱۲ آذرماه، در خانه ترانه برگزار شد، گفت: «در طول سالیان گذشته و پیش و پس از انقلاب همیشه جای خالی یک جشن، مسابقه و جایزه مختص ترانه احساس می‌شد. البته در جوایز دیگر گاهی ترانه به عنوان یک بخش مجزا از آن جایزه دیده شده است، اما تا به حال جایزه‌ای مختص ترانه نداشته‌ایم. رفتن افشین یداللهی شوکی بزرگ و حسرتی همیشگی برای جامعه ادبی و جامعه پزشکی ما به وجود آورد. البته نام او همیشه باقی خواهد ماند، اما ما سعی کرده‌ایم با اختصاص نام جایزه ترانه به او، اسمش را زنده نگه داریم. افشین یداللهی یکی از تأثیرگذارترین ترانه‌سراهای ما در پیش و پس از انقلاب است.»

این ترانه‌ سرا افزود: «یکی از مهمترین اهداف ما در برگزاری این جایزه این است که معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی ما باشد.»

او همچنین گفت: «یکی از کارهای ما در این جایزه پرداختن و کارشناسی کردن آثار بچه‌های کم‌تجربه در حوزه ترانه‌سرایی است. سعی می‌کنیم بچه‌هایی را که مخصوصا در شهرستان‌ها فعال هستند ببینیم و آثارشان را کارشناسی کنیم تا به این واسطه راهی باز کنیم تا صدای‌شان به گوش برسد.»

دبیر جایزه «افشین یداللهی» گفت: «ترانه اجتماعی و ترانه عاشقانه دو بخش این جایزه است که در هر بخش داوری‌های جداگانه صورت می‌گیرد.»

روزبه بمانی همچنین اظهار کرد: «یکی از سختی‌های ما در این جایزه نحوه داوری آثار در بخش‌های مختلف است، اما ما تلاش کرده‌ایم داوری‌ها به گونه‌ای باشد که نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های بعد این جایزه نیز به مشکل برنخوریم. بر همین مبنا در نظر گرفته‌ایم که دست‌اندرکاران داوری و اجرایی این جایزه آثارشان در مسابقه شرکت نداشته باشد؛ به همین منظور داوران و هیأت اجرایی جایزه هر سال می‌توانند تغییر کنند.»

 او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته جایزه‌ای در حوزه ترانه وجود نداشته است، گفت: «سال‌ ها صحبت برگزاری جایزه‌ای برای ترانه‌ سرا ها وجود داشت اما مشکل این بود که این صنف هنوز به عنوان یک صنف شناخته نشده بود که ناشی از نبود اعتماد ما به همدیگر بود. اما زمانی یک اتفاق بد مثل درگذشت دکتر یداللهی ما را متحد کرد. درگذشت او باعث همدلی ترانه‌سراها شد و متأسفانه این اتحاد این‌جا به وجود آمد؛ جایزه‌ای که برگزاری آن در این حوزه یکی از دغدغه‌های افشین یداللهی بود.»

بمانی درباره این‌که چه تضمینی وجود دارد که جایزه در سال‌های بعد برگزار شود هم گفت: «در سرزمینی هستیم که شما نمی‌توانید برای فردای خود ضمانتی بدهید، اما با توجه به این‌که برگزارکنندگان این جایزه بخشی از پتانسیل ادبیات شفاهی کشور هستند ضمانت قلبی می‌دهیم که این جایزه ادامه پیدا کند.»

او همچنین گفت: «سعی می‌کنیم با انتخاب هیأت داوران موثق و بی‌طرف از حواشی داوری که در همه جشنواره‌های داخلی و خارجی وجود دارد کم کنیم. البته هیچ جشنواره‌ای وجود ندارد که داوری آن با حواشی همراه نباشد.»

وی افزود: «در هیأت داوران حتما از افرادی که خارج از خانه ترانه هستند استفاده می‌کنیم. در بخش «یک خاطره از امروز» جایزه نیز اکثر اعضا غیر از ترانه‌سراهای خانه ترانه هستند که حضور آن‌ها می‌تواند به بی‌طرفی در قضاوت آثار کمک کند.»

این ترانه‌سرا همچنین درباره حضور ترانه‌سراهایی که در ایران زندگی نمی‌کنند یا خط قرمز هستند در این جایزه گفت: «تمام ترانه‌سراهای خارج از کشور کتاب‌شان با مجوز ارشاد چاپ شده است. فکر نمی‌کنم در این بخش مشکلی وجود داشته باشد. فکر هم نمی‌کنم به صرف این‌که کسی در داخل کشور نیست نتوانیم نام او را ببریم. امیدواریم با حفظ تمام خط قرمزها بتوانیم تقدیری را که شایسته بسیارانی است داشته باشیم.»

او  درباره ساختار داوری‌های آثار نیز اظهار کرد: درباره هنری صحبت می‌کنیم که هنوز یک مانیفست دقیق برای آن وجود ندارد. از شعر مولانا تا شعر ادبی و بی‌ادبی به اسم ترانه نوشته و خوانده می‌شود. بنابراین باید بپذیریم بخشی از انتخاب‌ها در هر جایزه‌ای از جمله جایزه ترانه سلیقه‌ای است.

در بخش دیگری از این نشست مهدی ایوبی دبیر اجرایی جایزه «افشین یداللهی» با ابراز خرسندی از این‌که بعد از یک دهه گفت‌وگو درباره تأسیس جایزه‌ای در حوزه ترانه این اتفاق رخ داد، گفت: «چیزی که برای ما انگیزه است حقی است که افشین یداللهی بر گردن موسیقی و ترانه کشور ما دارد. امیدواریم بتوانیم حق‌شان را در یک جایزه معتبر به جا بیاوریم.»

او اظهار کرد: «جایزه در سه بخش یک خاطره از دیروز، یک خاطره از امروز و یک خاطره از فردا برگزار می‌شود. در بخش یک خاطره از دیروز هر سال از یک ترانه‌سرای پیشکسوت تقدیر می‌شود. همچنین در بخش یک خاطره از امروز به ترانه‌سرای برتر سال، ترانه برتر سال، ترانه برتر تیتراژ سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و بهترین خواننده ترانه به عنوان برگزیده تندیس و لوح تقدیر و هدایای نقدی تعلق می‌گیرد. همچنین در بخش یک خاطره از فردا، جایزه به ترانه‌سراهای جوان تعلق می‌گیرد.»

حسن علیشیری قائم‌ مقام جایزه «افشین یداللهی» نیز برگزاری جایزه تخصصی در حوزه ترانه را از آرزوهای افشین یداللهی دانست و گفت: «این جایزه با همکاری انتشارات نگاه به عنوان ناشر آثار افشین یداللهی و خانه ترانه برگزار می‌شود. در این جایزه هر فرد در هر شاخه می‌تواند سه ترانه به نشانی سایت خانه ترانه رسال کند.»

او افزود: «فراخوان جایزه از ۴ آذر منتشر شده و مهلت ارسال آثار تا اول بهمن‌ماه است که به هیچ وجه تمدید نمی‌شود. همچنین آثار از ۱۰ بهمن تا ۱۹ اسفندماه داوری خواهند شد.»

افشین یداللهی,یداللهی,دکتر افشین یداللهی,نخستین مراسم جایزه ترانه,نخستین مراسم جایزه ترانه افشین یداللهی,خانه ترانه,نتشارات نگاه,شعر,فراخان جایزه ترانه,یک خاطره از فردا,روزبه بمانی
آمار بازدید : 976
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500